Lakáspiaci különbségek a generációk között

Soha nem látott mértékű a generációs különbség az ingatlanvásárlók pénzügyi lehetőségei között, az Otthon Centrum elemzése szerint.

Az Otthon Centrum elemzési vezetője, Soóki-Tóth Gábor szerint az idei év első négy hónapjában az ügyfelek átlagosan 47,5 millió forintért vásároltak lakóingatlant a cég közreműködésével. A 30 évnél fiatalabbak és a 65 évnél idősebbek között jelentős eltérés figyelhető meg: előbbiek átlagosan 37,2 millió forintért, utóbbiak pedig 52 millió forintért vásároltak ingatlant. Az elemzési vezető kiemelte, hogy a különböző korcsoportok átlagos vásárlóereje közötti különbség abszolút értékben még sosem volt ilyen nagy.

A vásárlók többsége, 61,2 százaléka készpénzzel finanszírozta az ingatlanvásárlást, míg a hitelt igénylők aránya 29,2 százalék volt. A vásárlók 9,6 százaléka élt állami támogatással, és az életkor előrehaladtával nő a készpénzzel fizetők aránya. A legfiatalabb korosztály 40 százaléka hitel felvételével vásárol, míg a harmincas éveikben járók között a legmagasabb, 22,4 százalék az állami támogatást igénybe vevők aránya.

A korosztályok szerinti fizetési gyakorlat mellett az ingatlantípusok preferenciái is eltérőek. A társasházi lakásokat a vásárlók 38,3 százaléka, a családi házakat 33,7 százaléka részesítette előnyben. A panel lakások iránti érdeklődés 19,9 százalék, míg az új építésű ingatlanok iránti kereslet csupán 8,1 százalék volt. Érdekes módon a fiatalok körében magasabb a házat vásárlók és alacsonyabb a lakást vásárlók aránya.

A településtípusok preferenciái is különböznek a korcsoportok között. A legfiatalabbak a külső pesti kerületeket és a kisvárosokat részesítették előnyben, míg a harmincasok az agglomerációt és a külső pesti kerületeket választották. A negyvenesek Budát és a régióközpontokat, az ötvenesek pedig átlagosan mindenhol jelen voltak. A legidősebb generáció Budán és a belvárosban volt felülreprezentált.

A nemek szerinti megoszlás kiegyenlített volt, a nők aránya 50,6 százalék, a férfiaké 49,4 százalék. A harminc alattiak körében a férfiak, a 30-40 év közöttiek között pedig még dominánsabban a férfiak voltak többségben. A 65 év felettiek körében viszont a női vásárlók aránya volt jelentősen magasabb.