Álhírek áradata az európai választási kampányokban

Az európai választási kampányok során megfigyelhető a dezinformáció és összeesküvés-elméletek elterjedése, amelyek gyakran Moszkvából erednek, céljuk pedig a választók befolyásolása és politikai előnyök elérése.

A Deutsche Welle szerint az egyik leggyakoribb téves információ, hogy az Európai Unió állítólag rovarfogyasztásra kényszerítené polgárait a hús helyett. Ez az olaszországi közhangulatot is megzavarta, ahol óriásplakátokon hirdették, hogy az embereknek választaniuk kell Brüsszel és a "mama különleges mártása" között, azonban ez az állítás alaptalan.

Tomasso Canetta, az Európai Digitális Médiafigyelő Intézet (EDMO) tényellenőrzési koordinátora szerint ezt a hamis narratívát néhány oroszpárti médium terjesztette.

Az álhírek terjedése Milánó iskoláiba is elérkezett, ahol a szülők attól tartottak, hogy gyermekeik ételébe titokban rovarokat kevernek.

Janis Sarts, a NATO rigai Stratégiai Kommunikációs Központjának igazgatója szerint ez a jelenség egyfajta egzisztenciális harcot jelent Oroszország számára.

A mesterséges intelligenciával készített videók és hanganyagok, az úgynevezett "deepfake"-ek eddig kevésbé voltak jelentősek a dezinformációs kampányokban, de a szakértők figyelmeztetnek, hogy ezek a technológiák még az utolsó pillanatban is bevethetők.