A választási kampány átláthatósága

A választási kampányok átláthatósága kiemelt jelentőséggel bír a politikai életben, és ez a téma került terítékre az Átlátszó és a K-Monitor közös podcastsorozatának záró epizódjában. A beszélgetés résztvevői – Kunos Zsuzsanna, a Társaság a Szabadságjogokért jogásza, Merényi Miklós, a K-Monitor önkormányzati szakértője, és Ajtay András, a Szikra mozgalom kampányfelelőse – Hont András moderálásával vitatták meg a választási hadjáratok minimumkövetelményeit.

Az Átlátszó, a K-Monitor és a Transparency International Magyarország által tíz évvel ezelőtt közzétett „Ez a minimum!” program célja az önkormányzatok átlátható működésének elősegítése volt. A kezdeményezéshez csatlakozó jelölteknek vállalniuk kellett a program ajánlásainak betartását, és megválasztásuk esetén azok megvalósítását. A programot a 2019-es önkormányzati választások előtt ismét elindították, és az eredményeket 2022-ben, valamint 2024-ben is értékelték.

A podcastsorozat előző részeiben a téma különböző aspektusait járták körbe. Az első adásban köztisztviselők, mint Számadó Tamás fővárosi főjegyző és Borbás Gabriella, a józsefvárosi önkormányzat kerületgazdálkodási ügyosztályának vezetője, az átláthatóság hivatali oldaláról számoltak be tapasztalataikról. A második részben civil szervezetek képviselői, Bodnár Zsuzsa, a Göd-ÉRT Egyesület tagja és Várnai László, a Civil Zugló Egyesület önkormányzati képviselője beszéltek az önkormányzatokkal való küzdelmükről. A harmadik epizódban pedig Nyirati Klára, Baja polgármestere és Soproni Tamás, a VI. kerület polgármestere voltak a vendégek, akik az „Ez a minimum!” 2024-es értékelésében elért előkelő helyezéseikről és az átadás-átvételkor tapasztalt helyzetről beszéltek.

A negyedik, és egyben záró adásban a választási kampányok aktuális kérdéseit tárgyalták meg. A kampány fogalmának törvényi szabályozása 60 napos időszakra korlátozza a kampánytevékenységet, azonban a gyakorlatban ez a folyamat sokkal korábban kezdődik, és gyakran a választások után is folytatódik. A beszélgetés során szó esett arról is, hogy Magyarországon különösen nehéz megkülönböztetni a választók meggyőzését a lakosság tájékoztatásától, különösen a magas propagandaköltségek mellett. A kampányok finanszírozásának forrása is gyakran kérdéses, ami a nyugati országokban is gyakori botrányok forrása.

A teljes adás több platformon is elérhető, többek között a Youtube-on, Soundcloudon, Spotifyon, Player.fm-en és további helyeken.