Az állam megvásárolta a Budapest Airportot

A magyar kormány hivatalosan bejelentette, hogy visszavásárolta a Liszt Ferenc repülőteret üzemeltető társaságot, 3,1 milliárd euró, azaz körülbelül 1200 milliárd forint ellenében. Ez az összeg jelentős terhet róhat az ország nehéz anyagi helyzetére, tekintettel arra, hogy a GDP 2 százaléka helyett már 4 százalékot kell az államadósság finanszírozására fordítani.

A tranzakció részleteit vizsgálva felmerül a kérdés, hogy a befektetés megtérül-e a jövőben. A Budapest Airport Zrt. a 2023-as évet 337,8 millió euró nettó árbevétellel és 74 millió euró nettó nyereséggel zárta. A vásárlás árát a P/E mutatóval összehasonlítva, ahol a cég piaci értékét osztjuk a nyereségével, a Budapest Airport esetében 42-es értéket kapunk, ami jelentősen magasabb, mint a hazai ismert tőzsdei cégek P/E mutatói.

A kormány a reptérvásárlást szuverenitási kérdésként kezeli, amely a korábbi kormányok által eladott stratégiai fontosságú vállalatok visszaszerzését célozza. A reptér mellett a kormány azerbajdzsáni földgázmezőben is részesedést vásárolt, mindkét esetben a szuverenitás védelmét hangsúlyozva.

A reptérüzemeltetés nehéz szakma, és a Vinci Airport, amely mostantól 20 százalékos tulajdonos a Budapest Airportban, a legprofibbak közé tartozik. A következő években az üzemeltetés és az árazás lesz a lényeg, ahol nem szabad szakmai helyett bizalmi alapon kompromisszumokat kötni.

A Budapest Airport napi 30 ezer utasával gazdasági szempontból jelentős bevételi forrás. Az utasok által a reptéren költött összegek jelentős üzleti lehetőségeket rejtenek magukban. A jövőben érdemes lesz figyelni, hogy a kormányközeli cégek milyen szerepet kapnak a reptér üzemeltetésében és fejlesztésében.

A jövőbeli teljesítményt tekintve a légitársaságok még mindig kapacitáshiányosak, de az utasforgalom jelentősen felfutott. A Covid utáni "bosszú utazások" időszakában az utasok készek voltak utazni, ami a repterek számára kedvező helyzetet teremtett. A Vinci globális tapasztalataival hozzájárulhat az üzemeltetés sikeréhez.

Végül, a Budapest Airport jövőjét illetően számos kérdés marad nyitott. Az állam hogyan kezeli majd a hiteleket, és milyen szakembereket delegál a Vinci a reptérhez? Ezek a kérdések még válaszra várnak.