"Direkt ezért jöttem a BME-re, hogy ide bekerüljek”

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem aulájában ismét megcsodálhatták az érdeklődők a hallgatók által tervezett és épített formula-versenyautót, amelyet egy nemzetközi verseny keretében alkottak meg.

A Formula Student Rollout eseményt idén is a BME K épületének aulájában rendezték meg, ahol büszke családtagok, konkurens egyetemek csapatai és a szponzorok képviselői is megjelentek, hogy szemügyre vegyék a lelkes mérnökhallgatók által bemutatott járművet.

A hallgatók elmondása szerint a Formula Student nem csupán egy verseny, hanem egy közösségi élmény is, amelyből később jelentős előnyöket kovácsolhatnak. Az egyetem számára is jelentős presztízst jelent a nemzetközi verseny.

A Formula Student egy világszerte ismert versenysorozat, ahol egyetemi és főiskolai hallgatókból álló csapatoknak együléses formula-típusú versenyautót kell tervezniük és megépíteniük, majd ezzel különböző statikus és dinamikus versenyszámokon kell részt venniük. A csapatok elektromos vagy belsőégésű erőforrások közül választhatnak, és az autót ennek megfelelően kell kialakítaniuk.

Fülöp Dávid, a szponzorációs csapat egyik tagja kifejtette, hogy a BME-t azért választotta, hogy csatlakozhasson a formulás csapathoz. Sok hallgató számára ez plusz motivációt jelentett a továbbtanulás során. Az autóversenyzés iránti szenvedély és az autó elkészítése iránti lelkesedés közös bennük. Az autó elkészítése nagyjából 40-50 millió forintba kerül, amely magában foglalja a reklámozást, az egyenruhákat és a pilóta felszerelését is.

A Formula Student versenysorozat az 1980-as évek Amerikájából indult, de mára világszerte ismertté vált. Magyarországon 2010 óta rendeznek futamokat, többnyire a Hungaroringen, de a ZalaZONE is részt vesz a rendezvényekben.

A BME volt az első magyarországi egyetem, ahol Formula-csapat alakult, 2007-ben. Kezdetben 18 főből állt a csapat, mára már közel 100 főre duzzadt, és az egyetem szinte minden karáról csatlakoznak hallgatók. A csapat tagjai jó eséllyel helyezkednek el autós területeken, és a nagy multinacionális cégeknél is gyakran találnak munkát, mint például az Audi, a Continental vagy a Bosch, amelyek a szponzoráció mellett gyakran karrierlehetőséget is kínálnak a tehetséges fiatal mérnököknek.

Voltak már olyan csapattagok, mint például Kling Sándor, akik F1-es csapatokhoz kerültek, és rendszeresen visszajárnak tanácsokkal ellátni a jelenlegi csapatot. Pácsonyi Péter, a jelenlegi főmérnök, jelenleg a mesterszakra koncentrál.

A rendezvényen bemutatták a ZOE nevű versenyautót, amelynek első szárnyainak felfogatásán változtattak, fejlesztették az elektronikáját és a szoftvereket, új akkumulátort kapott, és a generatív alkatrészeknek köszönhetően 10 kilóval könnyebb lett. Az idei cél egy összesített első helyezés elérése valamelyik futamon, és az autó 10 százalékos menetdinamikai fejlesztése.

A német csapatot tekintik a BME-sek legnagyobb ellenfelének, de a verseny inkább a tanulásról és a tapasztalatcseréről szól. A hazai ellenfelekkel is kollegiális a viszony.

A tavalyi szezonban a BME-sek négy versenyen indultak, és többek között Ausztriában az összesített 4. helyen, Németországban a 3. helyen végeztek, míg a hazai futamokon egy összesített 2. és egy 4. helyezést értek el.

: JB 24.06.03. BME Formula Racing Team – Rollout 2024, Formula Student versenysorozat - Jakó Barbara