Sok magyar nem fizetheti be időben a telefonszámláját

Az EOS Csoport magyarországi leányvállalatának kutatása szerint a magyar lakosság jelentős része, 43,2 százaléka, késedelmes a telekommunikációs szolgáltatóknak történő fizetésekkel, míg a bankok felé 38,6 százalék, a közüzemi szolgáltatóknak 17,6 százalék, és egyéb szervezeteknek 0,6 százalék tartozik.

A vizsgált adatok alapján a befizetések túlnyomó része, 83,89 százaléka banki átutalással történik, míg a készpénzes befizetések aránya elhanyagolhatóan alacsony, kevesebb mint egy tized százalék. A postai csekkes befizetések országosan 15,68 százalékra csökkentek, de jelentős eltérések figyelhetők meg az egyes városok között ezen a területen.

Az elmúlt öt év során a digitalizáció egyre inkább teret hódított, amit a Covid járvány is felgyorsított. Lencsés Tamás, az EOS Csoport magyarországi ügyvezetője szerint, míg 2019-ben a banki átutalások aránya 66% volt, addig jelenleg majdnem 84%-ot ér el.

A kutatás rámutatott, hogy Heves és Tolna megyében a postai csekkes befizetések aránya meghaladja a 20 százalékot, míg Bács-Kiskun megyében ez az arány a legalacsonyabb, 13,5 százalék. Országos szinten évről évre csökken a postai csekkes befizetések száma, ami részben a digitális átállásnak, részben pedig a kistelepüléseken csökkenő vagy megszűnő postai szolgáltatásoknak tudható be.

Az EOS Csoport hangsúlyozza, hogy a tartozások törlesztésének elhalasztása jelentős pénzügyi terhet ró az adósokra. Egy példaként említett 100 ezer forintos banki tartozás esetén, amely évente 10% körüli késedelmi kamattal növekszik, egy év alatt akár 80 ezer forintos további költség is keletkezhet a követeléskezelőnél.