Az e-rollerek kötelező biztosításának részletei
Július 16-tól a gépjármű fogalmának törvényi pontosítása és bővítése következtében kötelezővé válik a felelősségbiztosítás kötése bizonyos e-rollerekre. Az új szabályozás értelmében azokra az eszközökre kell biztosítást kötni, amelyek meghaladnak egy bizonyos sebesség- és tömeghatárt, ami elsősorban az e-rollereket érinti.
A törvényi változások a 25 km/h-nál gyorsabb, illetve a 25 kg-nál nehezebb és 14 km/h-nál gyorsabb gépjárművekre vonatkoznak, amelyek között az e-rollerek képezik a legnagyobb csoportot. A szabályozás jelentős lépés, de nem minden kérdésre nyújt választ, mivel a jelenlegi e-rollerek többsége nem éri el a meghatározott sebességi és tömeghatárokat, így nem tartoznak a kötelező biztosítás alá. A nagyobb városokban működő rollermegosztó szolgáltatások eszközei többnyire szintén kivételt képeznek az új előírások alól.
Az e-rollerek használata az elmúlt években jelentősen nőtt, jelenleg 80–100 ezer darab lehet forgalomban, és a jövőben további növekedés várható.
Az e-rollerekkel kapcsolatos balesetek gyakorisága aggodalomra ad okot. A KRESZ jelenleg nem szabályozza az e-rollerek használatát, ami nagyfokú szabadságot enged az életkor és a KRESZ-ismeretek tekintetében. A Groupama Biztosító adatai szerint a rolleres balesetek 90%-a a rolleres sérülésével végződik, leggyakrabban fejsérülésekkel, amelyek súlyos következményei megelőzhetők lennének megfelelő védőfelszerelés használatával. Azonban csak kevesen, 100-ból mindössze 5 személy visel sisakot, Hamburgban ez az arány még alacsonyabb, 1%.
A rolleres sérülések 80%-a esés következménye, és jelentős részük alkoholos befolyásoltság alatt történik. A rollerezők nem csak saját magukat, hanem a gyalogosokat is veszélyeztetik, akik gyakran szenvednek balesetet az e-rollerek miatt. Helsinkiben a rolleres sérülések közel fele, Koppenhágában és Hamburgban a másoknak okozott károk közel felét, míg Los Angelesben a negyedét teszik ki azoknak az eseteknek, amikor a járda közepén hagyott rollerekbe botlanak bele a gyalogosok.
A biztosítók óvatosan állnak az e-rollerekre köthető felelősségbiztosítás díjainak megállapításához. Szobonya László szerint fontos figyelembe venni, hogy egy e-rolleres milyen nagy kárt okozhat más járművekben vagy milyen súlyos sérüléseket okozhat egy elütött gyalogosnak. A biztosítótársaságok a segédmotorkerékpár árazását vették alapul az „Egyéb gépjárművek” kategóriájában, de már most jelentős eltérések figyelhetők meg a díjszintekben. A díjak területtől és életkortól függően évente 5–25 ezer forint között mozognak, azonban extrém esetek is előfordulnak.
A biztonságos és felelősségteljes e-rollerezés érdekében több tanácsot is megfogalmaztak:
- Ellenőrizzük, hogy a saját vagy bérelt e-rollerre vonatkozik-e a kötelező biztosítás, és szükség esetén kössünk rá biztosítást.
- Akinek van e-rollere vagy most tervez venni, az mindenképpen kössön mellé balesetbiztosítást is, hiszen nem lehet tudni, mikor lesz rá szükség.
- Kölcsönzött rollert használva gondoskodjunk a jármű rendeltetésszerű leállításáról, hogy ne okozzunk balesetet.
- Ittas állapotban kerüljük az e-roller használatát, helyette válasszuk a tömegközlekedést vagy taxit.
- Mindig viseljünk megfelelő védőfelszerelést, hogy csökkentsük a sérülések kockázatát.
-
Esti rollerezés során használjunk oldalvilágítást és láthatósági mellényt a nagyobb biztonság érdekében.
-
július 16-tól bővül azoknak a járműveknek a köre, amelyekre kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (kgfb) kell kötni, így egyes mikromobilitási eszközökre, egyebek mellett bizonyos elektromos rollerekre is kiterjed majd a biztosítás.