Európában terjeszkednek a kínai autómárkák: milyen hatások érzékelhetők a magyar piacon?

Az autóipar jelentős átalakuláson megy keresztül, ami kihívások elé állítja a nagy- és kiskereskedőket, valamint a fogyasztókat is. Az Automotive Business in CEE Region Conference 2024-en, Budapesten az iparági szereplők a jelenlegi makrokörnyezet által generált kihívásokról, az elektrifikáció hatásairól és az új fogyasztási szokásokról beszéltek.

Müllner Zsolt, az AutoWallis Group Igazgatóság elnöke szerint az iparági trendek lassabban érkeznek, mint várták, és a legnagyobb változások a háttérinfrastruktúrában zajlanak. Az elektromos autók elterjedése eltérő ütemben halad, és a CEE régióban az újautó-értékesítésben az elektrifikált autók aránya még mindig 40% alatt van.

Az infrastruktúra fejlettsége lassítja az elektromos autózás terjedését, különösen Kelet-Európában. Az állami intézkedések azonban támogatják az elektrifikációt a régióban.

A kínai autógyártók térnyerése jelentős hatással van az európai piacokra, ahol egyre több bejelentés érkezik új képviselők és gyárak megjelenéséről. A kínai márkák versenybe szállnak az elektromos és belsőégésű motoros autók piacán is, ami befolyásolja az árakat, miközben a nagy piacok védelmezik saját gyártóikat.

Az omnichannel értékesítési mód előtérbe kerül, az ügyfelek és a gyártók is elvárják a kommunikációs útvonalak átjárhatóságát. Az ügynöki értékesítési modell megváltozik, a gyártók közvetlenül befolyásolják az árakat, és a kereskedők jutalékot kapnak.

Az AutoWallis tőzsdére lépése a piaci konszolidáció része, a nagy autókereskedő csoportok növekednek és konszolidálják a piacokat.

Ormosy Gábor, az AutoWallis Group vezérigazgatója szerint a cégcsoport árbevétele jelentős részben külpiacokról származik, és a terjeszkedési stratégia része új márkák megszerzése. A gyártóknak nincs erejük minden kiskereskedelmi piacra figyelni, így a magánbefektetők erős pozíciókat szerezhetnek.

Az AutoWallis 45 ezer autót forgalmazott a régióban az elmúlt évben, a konszolidált árbevétele 366 milliárd forint volt, ami 36%-os növekedést jelent a 2022-es adatokhoz képest. A cégcsoport további tranzakciókat tervez, de szelektíven jár el.

Petr Knap, az EY Consulting Senior Advisora szerint az autóipar gyors változásokat él meg, új gyártók jelennek meg, és a kínai gyártók térnyerése folyamatos.

A konferencia résztvevői szerint a piacokat a fogyasztói igények mozgatják, és a vevőközpontú hozzáállásnak az értékesítési/szolgáltatási folyamat egészében meg kell valósulnia. A céges flotta-igények a fenntarthatóság felé mozdulnak el, ami jelentős hatással van a piacra.

Andrew John Prest, az AutoWallis Group nemzetközi üzletfejlesztési alelnöke szerint a fiatalok később szereznek jogosítványt, ami a piac és a fogyasztói igények átalakulását mutatja. Nehéz megjósolni, hogy a kínai gyártók közül ki marad hosszú távon a piacon.

Wachtler Tamás, a Porsche Hungaria ügyvezető igazgatója kiemelte, hogy a digitalizáció hatására a vevők több időt töltenek online információgyűjtéssel, ami átalakítja a szalonokban töltött időt is.

A digitális átalakulás és az adatvezérelt marketing a jövőt jelentik az autóiparban. Zmak Kreso, az Infobip termékfejlesztési alelnöke szerint a mesterséges intelligencia, például a chatbotok, és az üzenetküldő alkalmazások, mint a Messenger, Viber, WhatsApp, felértékelődnek az ügyfelekkel való kommunikációban.

Az ügynöki modell és az elektromos autózás témájában Antal Péter, az AutoWallis Group Kiskereskedelmi üzletág igazgatója elmondta, hogy a gyártótól függ, hogy melyik modellt alkalmazzák, és hogy a német prémium gyártók már komolyabb lépéseket tettek az ügynöki modell felé.

Az elektromos autók támogatásával kapcsolatban Petrányi Zoltán, a Petrányi Autó cégtulajdonosa szerint az elektromos autóknak komoly szerepe kellene, hogy legyen a városi közlekedésben, és a szükséges munkaerőt illetően a belső képzések segíthetnek.

Schiller Márk, a Schiller Autó Család stratégiai & marketing igazgatója szerint a személyes kapcsolatoknak hatalmas szerepe van az értékesítésben, és az elektromos autók népszerűsítése kapcsán a célok tisztázása a legfontosabb lépés.

Blaž Urbanija, a Wallis Motor Ljubljana d.o.o. vezetője szerint a kereskedők jobban látják a helyi fogyasztói igényeket és a kereskedelmi lehetőségeket, mint a gyártók.

Az ESG-rendszer és a fenntarthatóság fontosságát Zs. Nagy István, a Magyar Lízingszövetség elnöke és a Merkantil Bank CRO-ja is hangsúlyozta, kiemelve, hogy Európának muszáj megfelelni a környezetvédelmi szempontoknak, még ha rövid távon hátrányt is jelenthet ez gazdasági szempontból.