Japán a kreatív ipar négyszerezésével hódítaná meg a világot

Japán kormánya ambiciózus célt tűzött ki: 2033-ra szeretnék négyszerezni a manga-, anime- és videojáték-exportot, hogy elérjék a 118 milliárd dolláros (42,5 ezermilliárd forint) bevételt.

A manga és anime szülőhazájaként ismert Japán, ahol olyan világhírű videojátékok születtek, mint a Super Mario és a Final Fantasy, a kreatív szektort a félvezetőiparral egyenértékű gazdasági húzóágazatnak tekinti. A "Menő Japán" stratégia bemutatásakor kiderült, hogy 2022-ben az animációs filmek és képregények exportja 4700 milliárd jent (11 ezermilliárd forint), míg a mikrochipek exportja 5700 milliárd jent (13,2 ezermilliárd forint) hozott a japán gazdaságnak.

A kormányzati dokumentumok szerint a mangák és animék jelentős szerepet játszottak abban, hogy a külföldi fiatalok fokozott érdeklődést mutassanak Japán iránt az elmúlt években.

A japán kormány tervei szerint a kapcsolódó iparágak, mint a turizmus és a ruházati szektor bevonásával, a videojátékok, animék és mangák 2033-ra akár 50 ezermilliárd jen (116 ezermilliárd forint) értékű külföldi bevételt generálhatnak. A stratégia hangsúlyozza, hogy a cél eléréséhez a kormánynak hatékonyabban kell fellépnie az illegális tartalomterjesztő hálózatok és a kalózkodás ellen, amelyhez nemzetközi együttműködésre van szükség.

Egy érdekes mellékhatásaként a japán kreatív ipar népszerűségének, a Google keresőben egy titkos játék is elérhetővé vált, amely a japán videojáték-kultúra egyik ikonikus sorozatára, a Katamari-ra épül. Amennyiben a keresőbe beírjuk a Katamari szót, egy apró labda jelenik meg a képernyő bal sarkában. Rákattintva a nyilakkal vagy az egérrel irányíthatjuk a labdát, amely magához ragasztja az útjába kerülő képeket, keresőmezőket és feliratokat, így egyre nagyobbra nő. Az eredeti Katamari videójáték-sorozatban egy Herceg nevű karaktert kellett irányítani, aki segített az apjának, a Minden Kozmosz Királyának a csillagok és bolygók újjáteremtésében. Ez a kis húzás is mutatja, hogy a japán kreatív ipar milyen mélyen gyökerezik a globális popkultúrában.