A világ legforgalmasabb csetbotjának leállása

A ChatGPT, a világ legforgalmasabb csetbotja hétfőn gyengélkedett, majd kedden teljesen leállt, és a fejlesztő OpenAI csak kevés információt osztott meg a probléma okáról és megoldásáról. A vállalat tudatában van a hibának, és dolgozik a megoldáson, de a felhasználók számára részleteket nem közöltek, és a közösségi médiában sem adtak tájékoztatást a helyzetről. Hétfőn a válaszokra hosszabb ideig kellett várni, kedden pedig a szolgáltatás elérhetetlenné vált, először a képekkel kapcsolatos kérések teljesítésében mutatkoztak problémák, majd a csetbot egyáltalán nem töltődött be.

Kedd délután az OpenAI azt közölte, hogy a probléma megoldódott, azonban nem sokkal később a felhasználók ismét jelezték, hogy a csetbot nem működik. A TechRadar szerint új hibaüzenetek jelentek meg, amelyek a korábbi "belső szerverhiba" helyett "kivételesen nagy forgalmat tapasztalunk" üzenetet tartalmaztak. A portál emlékeztetett arra is, hogy egy korábbi, 2023 novemberi leállás során az OpenAI világosabban kommunikált, akkor egy lehetséges DDoS-támadásra hivatkoztak.

A TechRadar megjegyezte, hogy nemcsak a ChatGPT, hanem néhány riválisa is problémákkal küzdött, például a Perplexity AI és a Claude AI felhasználói is hibákat jelentettek, de ezek nem voltak olyan súlyosak, mint az OpenAI esetében. A ChatGPT oldalán a fejlesztők azt írták, hogy a probléma megoldódott, de egyes felhasználók továbbra sem tudják elérni a szolgáltatást, és egy alapos frissítésre lehet szükség.

A TechRadar későbbi posztjában jelezte, hogy sikerült elérniük a ChatGPT-t, és megkérdezték a leállás okát, amire a program azt válaszolta, hogy karbantartás, frissítések, vagy technikai problémák miatt akadozhat a szolgáltatás. A Világgazdaság szerint kevés az esély arra, hogy egy előre be nem jelentett nagy frissítés történt volna, mivel a fejlesztők általában előre tervezett időpontban aktiválnak változtatásokat, hogy a felhasználók ismerjék az elérhetetlenség okát, és egy be nem jelentett frissítés nem jelentene extra profitot a vállalatnak.

Az OpenAI szerint a probléma kiterjedt a ChatGPT-vel kapcsolatos összes szolgáltatásra, de nem érintette a platform.openai.com-ot vagy az API-t. Az incidens június 4-én 14:15-kor kezdődött és június 4-én 17:01-kor oldódott meg. A vállalat szolgáltatási állapotkövetési oldala szerint június 4-én a chatbot elérhetetlenné vált bizonyos felhasználók számára, PDT 00:21-kor érzékelték a hibát, majd PDT 04:45-re sikerült megoldani. Órákkal a frissítés után újabb probléma ütötte fel a fejét, megint leállt a szolgáltatás, a vizsgálatot PDT 07:33-kor kezdték el, és PDT 10:17-kor újabb update-et tett közzé, amelyben azt írták, hogy minden rendszer működőképes. Az elmúlt 30 napban több részleges leállás is volt a ChatGPT-nél, a legjelentősebb eset az volt, amikor a felhasználók a múlt hónapban a Bing API problémája miatt nem tudtak hozzáférni a webes találatokhoz.