Az elektromos autózás jövője és a városi mobilitás átalakulása

Az elektromos autók állami támogatások nélküli életképessége és a városi mobilitás jövőbeli trendjei kerültek terítékre az Automotive Business in CEE Region konferencián. A városi lakosok egyre inkább autómegosztó szolgáltatások felé fordulnak, ami jelentős változásokat hozhat a városi közlekedésben. Gerlaki Bence, a Nemzetgazdasági Minisztérium helyettes államtitkára szerint az elektromobilitás Magyarország gazdaságára is jelentős hatással van.

2023-ban 14 millió elektromos autót tartottak számon világszerte, azonban 2024 elején visszaesést tapasztaltak az értékesítésben, ami rávilágít az állami támogatások fontosságára. Kínában növekedett az értékesítés, míg Németországban 14%-os csökkenést várnak. Magyarországon a személygépjárművek 1%-a tisztán elektromos, 2023-ban pedig a forgalomba helyezett autók 7%-a volt elektromos.

Gerlaki Bence kiemelte, hogy az elektromos autók magas vételára, a hatótáv, a töltőállomások hiánya és az áramköltség is akadályozza az elterjedésüket. Magyarországon az elektromos autók listaára mintegy 35%-kal magasabb, mint a fosszilis üzemanyagú modelleké, és a teljes életciklus alatt számítva 17%-kal drágábbak. A kormány több intézkedéssel is segítené az elektromos autózás versenyképességét, például a vásárlás ösztönzésével, töltőállomások telepítésével és az akkumulátorok újrahasznosításának elősegítésével.

Vígh Zoltán, a Jedlik Ányos Klaszter ügyvezető igazgatója szerint az elektromobilitás nem a klasszikus fogyasztói igények miatt jött létre, hanem egy összetett helyzet eredménye. Az AFIR-rendelet kapcsán hangsúlyozta, hogy a töltőinfrastruktúra fejlesztéséhez jelentős hálózatfejlesztés szükséges, és a nyilvános töltőhálózaton a villámtöltők iránti igény dominál.

Ilyés Péter, az AutoWallis Group Mobilitási szolgáltatások üzletág igazgatója, Hartyányi Orsolya, a Wolt Magyarország ügyvezető igazgatója, Kofrán Gergely, a BKK Mobilitásfejlesztés Igazgatóságának osztályvezetője és Ujváry Péter, az AVIS Magyarország ügyvezető igazgatója is megszólaltak a konferencián. Beszámolóikban a városi közlekedés jövőképéről, a mobilitási igények változásáról és a fenntartható közlekedési megoldásokról esett szó.