Koreai akkumulátorgyártók mozgása Magyarországon

A magyarországi akkumulátorgyártás vegyes képet mutat: a Samsung Gödön harmadik gyárának építésére készül, míg az SK On tömeges elbocsátást hajtott végre Iváncsán. A már működő gyárak tízmilliárdos profitot termeltek, és Magyarország hamarosan a világ második legnagyobb akkumulátorgyártó kapacitásává válhat.

A Samsung SDI Magyarország Zrt. gödi gyára 6 milliárd eurós árbevételt ért el tavaly, ami 2310 milliárd forintnak felel meg, és ezzel a 10 legnagyobb árbevételű magyarországi cég közé került. A Hyundai-val közös tervek szerint 2026-32 között 500 ezer elektromos jármű akkumulátorát gyártanák le. Az árbevétel nagy része exportból származik, a belföldi bevétel viszont csak 5,7 milliárd forint hulladékértékesítésből. Az adózott eredmény 28,5 milliárd forint volt, ami kis mértékben elmarad az előző évi profittól. A társaság jelentős hiteltörlesztés előtt áll, és további beruházásokat tervez a gyártókapacitás növelése érdekében. A dolgozólétszám is nőtt, a bérköltség 43 milliárd forintot, a járulék 5,5 milliárd forintot tett ki. A Samsung mérlegéből kiderül, hogy a termeléshez szükséges anyagköltség 1800 milliárd forint volt, míg a költségvetésbe 5,5 milliárd forint bérjárulék és 4,7 milliárd forint társasági adó folyt be. Osztalék kifizetésére nem került sor, a hulladék mennyisége pedig csak kis mértékben nőtt a termelés 50 százalékos növekedése mellett. Az állami támogatások összege 101 millió euró volt a tavalyi évben.

Az SK On Hungary Kft. 395 milliárd forintos árbevételt ért el, ami 16 százalékos növekedés az előző évhez képest, és 13 milliárd forint adózott eredményt produkált. A komáromi üzem 2020 óta termel, és 7,5 GWh kapacitással rendelkezik. Iváncsán egy új, 30 GWh kapacitású üzem épült, amely idén kezdi meg a tömeggyártást. Az SK On több száz kölcsönzött munkaerőt bocsátott el a tesztüzem alatt. Az átlagos állományi létszám 2310 volt, a bérköltség 24,7 milliárd forintot tett ki.

Az SK Battery Manufacturing Kft. négyszeresére növelte bevételét egy év alatt, 450 milliárd forintra. A cég legjelentősebb vevője a Volkswagen, amely a forgalom nagy részét adja. Az SK Battery üzemi szinten nyereséges volt, de a pénzügyi ráfordítások miatt 5,8 milliárd forint veszteséget szenvedett el. Az átlagos létszám 1143 fő volt, a személyi jellegű ráfordítások összege pedig 16,5 milliárd forint.