A magyar autóipar válsága

Valami baj van a magyar autóiparban, a gyárakból elküldik a bérelt munkaerő egy részét, létszámstopokat vezetnek be, és van, ahol apróságokért rúgnak ki dolgozókat. Iparági pletykák szerint több helyen felmerült, hogy a megrendelések hiánya miatt előrehozzák az általában augusztusban megtartott éves leállást, és arról is megy a susmorgás, hogy a BMW nem bánná, ha az eredetileg tervezettnél később indulna el a termelés a debreceni gyárukban.

A magyar autóipar válságát a számok is mutatják: a közúti gépjárműgyártás a KSH szerint januárban 12 százalékkal, márciusban pedig 9 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakához képest. A magyar gazdaság tavaly recesszióban volt, de az idei első negyedév már plusszos volt, és hasonló, pozitív változás látható a legtöbb európai országban.

Magas kamat és a gyengélkedő gazdaság

Az autógyártás gyengélkedéséről megkérdeztük Braun Eriket, a Pécsi Tudományegyetem adjunktusát, aki szerint a járműipar ciklikus volta és a kamatkörnyezet jelentős hatása miatt hullámzik az autóvásárlások száma. Az Európai Központi Bank kamatemelése miatt magasak a kamatok, ami az egész eurózóna hitelezésére és így az autóvásárlásokra is hatással van. A magyarországi járműgyártás nagy részét néhány nagy márka és modell teszi ki, így már az is meglátszik a statisztikákon, ha ezek közül van olyan, amire visszaesik a kereslet.

Bekavartak a húszik meg a hajtószíjgyártók

A magyarországi autógyártást két nem várt esemény is visszafogta az idei első negyedévben. A húszik vörös-tengeri támadásai miatt akadoztak a szállítmányok, ami az autógyártást is érintette. A Suzukinak nem érkeztek meg időben a japán gyártású motorai, ami miatt leállították az esztergomi gyárat. Az Audi-csoport nyeresége 74 százalékkal csökkent, ami miatt a pozsonyi és a neckarsulmi gyárukban is vissza kellett fogni a gyártást. Az Audi Hungária szerint bizonyos komponensek/alkatrészek ellátási zavarai miatt kevesebb hathengeres motort készítettek, mint az előző évben.

Mikor lesz újra jobb?

Az újautópiac helyzete akkor javulhat érdemben, ha az Európai Unióban a tartós gazdasági növekedés mellé visszatérnek az alacsony kamatok. Vannak jelek, amelyek arra utalnak, hogy soha nem fog már visszatérni a járműgyártás 2020 előtti nagy aranykora. A koronavírus-járvány alatt sok cég belátta, hogy bőven elég 4 vagy 5 évente lecserélni a céges flottájukat. A kínai autógyártók túltermelése is problémát jelent, mivel több százezer, ha nem több millió kínai autó vár Nyugat-Európa kikötőiben vevőkre.

A német cégek rossz stratégiát választottak?

Hanula Barna szerint az elektromos átállásról szóló európai szabályok kihívás elé állították a magyarországi járműgyártást. A kis autók esetében a kibocsátási szabályok betartásához szükséges technológia árát a termék ára már nem viseli el. A német autógyártók prémium autókat gyártanak, de az elektromos hajtásra való átállítás drágább az előzetes becsléseknél. Hanula szerint a mostani technológiai képességek mellett először a kicsi, megfizethető, városi közlekedésre használt autók válnának elektromossá. A győri Audi egyelőre nem gyárt tisztán elektromos autókat, de a kecskeméti Mercedes és a debreceni BMW elektromos modelleket gyárt majd.