Google peres ügye: hatalmas összeg a tét

A Google 13,6 milliárd fontos kártérítési igénnyel szembesül az Egyesült Királyságban, ahol versenyellenes magatartással vádolják a vállalatot. A BBC jelentése szerint az Ad Tech Collective Action nevű csoport indította a pert, amely szerint a techóriás a piaci erőfölényével visszaélve csökkentette az online kiadók bevételeit.

A Google-t azzal vádolják, hogy saját termékeit és szolgáltatásait részesítette előnyben, ezzel hátrányosan befolyásolva a weboldalak hirdetési bevételeit. Az Alphabet, a Google anyavállalata, az ügyet "összefüggéstelennek" titulálta és annak ejtésére törekedett, azonban a londoni Versenyjogi Fellebbviteli Bíróság döntése értelmében az ügy bíróság elé kerülhet.

A Google nem kommentálta a BBC megkeresését a döntéssel kapcsolatban. Claudio Pollack, az Ofcom korábbi igazgatója és az Ad Tech Collective Action egyik partnere szerint a döntés jelentősége nagy azok számára, akik a Google versenyellenes "adtech" magatartásának lettek az áldozatai.

Az adtech, vagyis az online hirdetések technológiája, döntő szerepet játszik abban, hogy milyen hirdetések jelennek meg az interneten, és ezek mennyibe kerülnek a kiadóknak. Ez a bevételi forma létfontosságú számos weboldal számára. Az Ad Tech Collective Action szerint a digitális reklámköltés 2021-ben elérte a 490 milliárd dollárt világszerte.

Pollack izgatottan várja, hogy a jogi és gazdasági tanácsadókkal együttműködve kompenzációt szerezzenek azokért az évekért, amikor az érintett piacok nem biztosítottak versenyképes eredményt az Egyesült Királyság kiadói piacán.

Az ügyet úgynevezett opt-out ügyként kezelik, ami azt jelenti, hogy minden érintett brit kiadó automatikusan részt vesz a perben, kivéve, ha kifejezetten kijelentik, hogy nem kívánnak részt venni. Az ügy finanszírozását egy ismeretlen harmadik fél vállalta, így a kiadóknak nem kell költségeket viselniük a részvételért.