Sikeresen útnak indult a Boeing első, embereket szállító Starliner űrkapszulája

Szerdán sikeresen útnak indult a Boeing első, embereket szállító Starliner űrkapszulája, amely így elindult a Nemzetközi Űrállomás felé.

A Boeing űrhajójának, a Starlinernek a fellövését az elmúlt hetekben többször is elhalasztották, ami egyrészt pozitívum, hiszen a problémákat időben észlelték, így elkerülhető volt a baleset, és a kétfős legénység sem szenvedett kárt. A Boeing múltbeli nehézségei miatt azonban felmerülhet a kérdés, hogy a cég nem veszi-e elég komolyan az űrutazási projektjeit.

A Starliner első tesztútját 2019-ben hajtotta végre legénység nélkül, de egy szoftverhiba miatt nem tudott dokkolni az ISS-en, és csak az új-mexikói sivatagba való sikeres visszatérés után került épségben vissza a Földre. A második kísérletet 2021 augusztusára tervezték, de ismét elhalasztották 2022 májusáig, amit akkor a meghajtórendszerrel kapcsolatos problémákkal indokoltak.

Az OFT-2 tesztet 2021 augusztusára tervezték, de a Starliner hajtóművének szelepeinek problémái miatt a kapszulát vissza kellett vinni a Boeinghez javításra. 2022 május 19-én végül sikeresen fellőtték a rakétát, és a kapszula hat nap után visszatért a Földre.

A legénységgel történő fellövést több alkalommal is elhalasztották, többek között a vezetékeket szigetelő gyúlékony szalag, az ejtőernyő problémái és a hajtóművek meghibásodása miatt. A legénység végül Barry „Butch” Wilmore és Sunita „Suni” Williams lett, akik mindketten tapasztalt űrhajósok.

Az első legénységes fellövést 2024 május elejére tervezték, de több halasztás után, 3 perc 50 másodperccel az indulás előtt leállították a fellövést. A Boeing repülőgépeihez képest az űrutazási elvárások sokkal szigorúbbak, és a legkisebb problémák miatt is leállíthatják a fellövést.

A Boeing űrutazási szerződése eltér a korábbiaktól, mivel a csúszások miatt felhalmozódó többletköltségeket a cégnek kell állnia. A Starliner sikeres fellövése fontos a Boeing számára az űrversenyben való részvétel bizonyításához, valamint az ISS legénysége is várja, mivel a szennyvíztisztító berendezés meghibásodása miatt sürgősen szükségük van a csereszivattyúra.

A Starliner űrhajót a United Launch Alliance (ULA) Atlas V-ös rakétája vitte az űrbe, és a tervek szerint a küldetés egy hétig fog tartani. A NASA tíz évvel ezelőtt két új, űrhajóst szállító járművet rendelt az amerikai Boeing és SpaceX cégektől, hogy űrhajósait az ISS-re szállítsa. A SpaceX már négy éve űrtaxiként működik, és a Boeing sikeres fellövése fontos lépés a NASA számára, mert egy második járművel jobban tudná kezelni az esetleges vészhelyzeteket.

A Starliner nagyjából 24 órával a felszállás után érkezik meg az űrállomásra, ahol a legénység tervez néhány repülés közbeni tesztet, többek között a kapszula kézi irányításának kipróbálását is, hogy felkészüljenek az esetleges vészhelyzetekre. Az űrhajó holnap a koraesti órákban csatlakozik majd az ISS-hez, ahol a legénység nagyjából egy hetet töltenek majd el, mielőtt visszajönnének a Földre vele. Azonban a Boeing projektjei egyre inkább háttérbe szorulnak a NASA-nál, szemben Elon Musk SpaceX-vállalatával, mivel szerintük az olcsóbban és megbízhatóan dolgozik.

A Starliner fellövését több alkalommal is elhalasztották technikai okok miatt, beleértve egy nyomáskiegyenlítő szelep és a szervizmodul héliumszivárgását, de végül sikeresen útnak indították a floridai Cape Canaveral űrállomásról. Butch Wilmore és Suni Williams, a NASA tapasztalt űrhajósai a fedélzeten utaznak, akik aktívan részt vettek a Starliner fejlesztésében és már kétszer repültek az ISS-re. A feladatuk az, hogy az első úton teszteljék az űrkapszulát, mielőtt a NASA engedélyezné, hogy rendszeresen legénységet szállítson az ISS-re és vissza.

A Starliner felbocsátását a NASA élőben közvetítette, a felvétel itt visszanézhető.