Kínában épül a magyar fejlesztésű elektromos kisrepülőgépek gyára

A Magnus Aircraft Zrt. kínai gyártóbázisának építése zajlik, melynek célpiacai között szerepel Kína, Irán és Afrika. Az új gyáregységek Wuxi városában októberre szerkezetkész állapotba kerülnek, és a termelés várhatóan jövőre indulhat.

A magyar tulajdonú vállalat, amely jelenleg a Pécs melletti pogányi reptér szomszédságában gyárt saját fejlesztésű kisrepülőgépeket és fejleszt elektromos meghajtású repülőgépeket, kínai állami befektetésből építi új gyártóbázisát. A Wuxi városban létrejövő új ipari park 210 ezer négyzetméteres területen valósul meg, és a Magnus Aircraft itt is gyártási tevékenységet fog folytatni.

A beruházás részeként egy bemutatóterem, egy kompozit, egy repülőgép összeszerelő, egy karbantartó üzemegység, valamint az Óbudai Egyetem közreműködésével egy fejlesztési központ is megépül. A 1500 négyzetméteres showroom már idén nyáron megnyílik, ahol a cég teljes termékpalettája lesz megtekinthető.

A Jiangsu Magnus Aircraft Manufacturing néven létrejövő kínai-magyar vegyesvállalat a tervek szerint 300 munkahelyet hoz létre, és a magyar kollégák vezető szerepet kapnak a vállalatnál. A kínai beruházások révén a következő tíz évben több ezer két- és legalább négyszáz négyüléses kisrepülőgépet terveznek gyártani, elsősorban a kínai, az iráni és afrikai piacok számára.

A társaság kiemelte, hogy hamarosan három afrikai országba – Líbiába, Kenyába, Tanzániába – kezdenek repülőgépeket exportálni. Az elmúlt két év során már több gépet is eladtak az Egyesült Államokba, Európába és Ázsiába.

A Magnus Aircraft Zrt., amely jelenleg 80 embert foglalkoztat Magyarországon és további 22-t a nemzetközi leányvállalatainál, idén több mint harminc Fusion típusú gépet állít elő. A vállalat idén három, jövőre hatmilliárd forintos árbevételre számít, és a pogányi létszámot 140-re kívánja emelni.

A cég 2019-ben 2 milliárd forint támogatással, 6 milliárd forintos beruházás keretében építette ki pogányi gyártóbázisát, és idén áprilisban kezdte meg egy új gyártócsarnok építését, ahol négyüléses repülőgépeket fog gyártani. A 2014-ben alapított vállalat a tavalyi eredményeiről még nem adott tájékoztatást, de 2022-ben 538 millió forintos nettó árbevételt ért el 794 millió forintos veszteség mellett. A társaság 2023-ra pozitív nulla eredményt, míg az idén és a következő években exponenciálisan növekvő árbevétel mellett pozitív eredményt vár.