Kína növekvő befolyása az EU-s autópiacon

A kínai elektromos járművek regisztrációi jelentősen nőttek Európában, ami aggodalmat kelt az EU-ban a lehetséges büntetővámok kapcsán.

A kínai gyártmányú elektromos járművek (EV) regisztrációi Európában 23%-kal emelkedtek január és 2024 áprilisa között az előző év azonos időszakához képest. A Schmidt Automotive Research adatai szerint minden ötödik újonnan behozott EV már kínai gyártmányú volt Nyugat-Európában, beleértve az Egyesült Királyságot is. Az Európai Unió június 10-én dönthet arról, hogy büntetővámokat vezessen be az ázsiai országból érkező e-autókra.

A nagy autógyártók továbbra is Kínában gyártják elektromos járműveiket, mivel ott érhetik el a legnagyobb nyereséget. Az EU jelenleg csak 10%-os vámot alkalmaz a Kínából behozott járművekre, míg az Egyesült Államokban már 100%-os vámot vezettek be. Brüsszel vizsgálja, hogy a pekingi állami támogatások mennyiben járultak hozzá a kínai elektromos járművek alacsony árához, és várhatóan magasabb vámokat vezetnek be júniusban.

Björn Conrad, a Sinolytics tanácsadó cég vezérigazgatója szerint a piac a vámdöntésre és a lehetséges kínai megtorlásra figyel. A nyugati és japán márkák, mint a Tesla, a Volkswagen és a Honda, az összes regisztrált kínai gyártású elektromos autó több mint felét adták az első négy hónapban, míg a többi részt kínai márkák, például az MG és a BYD osztoztak meg. A BYD költségelőnye a hagyományos autógyártókkal szemben körülbelül 25%-os a UBS elemzői szerint.

A globális autógyártók vezetői, köztük Elon Musk, a Mercedes és a VW vezetői, aggodalmukat fejezték ki a kínai gyártású autókra kivetett vámok miatt, és attól tartanak, hogy Kína megtorló intézkedéseket hozhat. Néhány gyártó már lépéseket tesz: a BYD egy második európai gyár építését tervezi, míg a Volvo a genti üzemében és Kínában is gyártani fogja az EX30 EV modelljét a jövő évtől.

A magasabb vámok bevezetésének kilátásba helyezése azt jelenti, hogy a kínai gyártók nem támaszkodhatnak kizárólag az importra az európai piaci részesedés növeléséhez. Schmidt szerint 2024-ben még van lehetőség a kínaiak számára az európai piacra való belépésre, de ez az ajtó hamarosan bezárulhat.

Az európai autóipar vezetői aggodalmukat fejezték ki a kínai EV-k térnyerése miatt, de sok elemző szerint a kínai márkák európai piaci részesedésének növekedése a jövőben lassulhat. Michael Tyndall, az HSBC autóipari elemzője szerint a kínai márkák korlátozott ismertsége Európában és a kínálat és kereslet eltérései lassíthatják a növekedést.