Globális szállítási válság és a Maersk nyereségkilátásainak emelkedése

A világ egyik vezető konténerszállítója, a Maersk, a vörös-tengeri támadások és a fuvarozási díjak emelkedése következtében másodszor is megemelte nyereségkilátásait egy hónapon belül, ami jelentős hatással van a globális gazdaságra.

A koppenhágai székhelyű vállalat bejelentette, hogy az idei évre vonatkozóan a kamatok, adózás, értékcsökkenés és amortizáció előtti eredmény 7 és 9 milliárd dollár között várható, ami jelentős növekedés a korábbi 4 és 6 milliárd dolláros előrejelzéshez képest. A húszi fegyveresek által végrehajtott támadások következtében a hajózási társaságok, köztük a Maersk is, kénytelenek voltak Afrika déli részén keresztül hajózni, ami csökkentette a globális flotta kapacitását.

A Bloomberg Intelligence elemzése szerint a Szuezi-csatornán keresztül történő konténerhajózási tranzitforgalom akár 80%-kal is csökkenhetett. Emellett a Maersk a kikötőkben is fokozódó zsúfoltságot tapasztal, különösen Ázsiában és a Közel-Keleten, ami további nyomást gyakorol a szállítási díjak emelkedésére.

A Morgan Stanley elemzői szerint a Maersk eredményének javulása nem váratlan a piac számára, tekintettel a díjak emelkedésére és a vállalat részvényeinek májusi 22%-os erősödésére. Ugyanakkor felhívják a figyelmet arra, hogy a konténerszállítás területén továbbra is strukturális túlkínálat uralkodik, és a vörös-tengeri zavarok csak ideiglenes megkönnyebbülést jelentenek.

Lee Klaskow, a Bloomberg Intelligence közlekedési elemzője szerint a kikötők zsúfoltságának növekedése és a vörös-tengeri válság miatt korábban kezdődő csúcskereslet következtében a Maersknek és a szélesebb hajózási piacnak magasabbra kell helyezniük eredményvárakozásaikat. Az elemző hozzátette, hogy az erős árképzés mindaddig fennmarad, amíg a hajók nem tudnak biztonságosan áthaladni a Szuezi-csatornán.