Légitársaságok rekordéve várható

Javulnak a légitársaságok profitkilátásai, a Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség (IATA) szerint az idei évben a szektor rekordbevételt és működési eredményt érhet el, miközben a világon mintegy 5 milliárdan repülhetnek, ami új csúcsot jelent.

A Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség (IATA) adatai alapján idén rekordszámú utas, körülbelül 5 milliárd fő utazhat repülővel világszerte. Az iparági bevételek is új magasságokba emelkedhetnek, az IATA 996 milliárd dolláros bevételt jósol 2023-hoz képest közel 10 százalékos növekedéssel. Az utasforgalom bevételei több mint 15 százalékkal nőhetnek, és az átlagos férőhely-kihasználtság is elérheti a járvány előtti szintet, ami 82,5 százalék körül alakulhat.

A légitársaságok számára azonban nem minden felhőtlen, mivel a repülőgépek és hajtóművek beszállítói problémái miatt a kínálat oldalon szűkösség mutatkozik. A beszállítói láncok akadozása következtében a flottabővülés a vártnál lassabb lehet, idén csupán 1583 repülőgépet szállíthatnak le a gyártók, ami elmarad a korábban becsült 1777 darabtól. Iparági források szerint jelentős ellátási nehézségekkel küzd az Airbus, és a Pratt & Whitney hajtóműveknek jelentős része szorul javításra, ami miatt a vállalat több száz gépe kieshet a nyári szezonból. A rivális Boeing a 737 MAX gyártását visszavette, mivel a januári baleset után az egyesült államokbeli hatóságok büntetése miatt a termelés korlátozására kényszerült a vállalat.

A kereslet azonban továbbra is erőteljes marad, az IATA áprilisi felmérése szerint a válaszadók 39 százaléka többet utazna a következő 12 hónapban, mint az előző egy évben, 54 százalék ugyanannyit tervez utazni, és csak 6 százalékuk tervezi az utazások csökkentését.

A működési költségek tekintetében, amelyeknek több mint 30 százalékát az üzemanyag teszi ki, a növekedés a bevételnél valamivel lassabb lehet. A szektor 2024-re 59,9 milliárd dolláros működési eredménnyel zárhat, ami 6 százalékos üzemi eredményszintet jelent, és az iparági nettó profit 30,5 milliárd dollárra rúghat, ami 3,1 százalékos marzsot képvisel. Ez jelentős javulást jelent a tavaly decemberre becsült 25,7 milliárd dolláros nyereséggel szemben.

A globális légitársaságok több mint 1000 milliárd dollárra becsülik az idei bevételeiket, ami az utashozam – az légiutas által egy mérföld megtételéért fizetett átlagos összeg – 2023-hoz képest 3,2 százalékkal növekedhet. Az árufuvarozás volumene azonban a világjárvány idején tapasztalt fellendülés után visszaeshet, a tavalyihoz képest 17,5 százalékkal.

Az ázsiai piacokon javultak a kilátások, a kontinens forgalmát illető 2024-es ágazati profit-előrejelzését több mint a háromszorosára, 2,2 milliárd dollárra emelték, míg 14,9 milliárd dollárral változatlanul Észak-Amerika a legnyereségesebb régió. Az IATA prognózisa alapján a légitársaságok még mindig alig több mint 3%-os haszonkulccsal számolnak, ami jóval alacsonyabb, mint amire az iparágnak szüksége lenne, de a munkaerőköltséget a közelmúltbeli sztrájkok ellenére is kordában tartják.