Külföldi autók honosítása Magyarországon: káosz és várakozás

A használt autók iránti magas kereslet miatt évente több százezer importált jármű érkezik Magyarországra, azonban a honosítási folyamat számos nehézséggel és kellemetlenséggel jár, ami gyakran tragikomédiába fullad.

A külföldről behozott autók honosításának három alapvető módja létezik. Az első egy egyszerűsített eljárás, amely során az EU-s műszaki vizsgát elfogadják, 8 ezer forintos díj ellenében. A második módszer a honosítással egybekötött műszaki vizsga, amelyre akkor van szükség, ha az autó műszaki vizsgája hamarosan lejár, ez esetben a honosítás 8 ezer, a műszaki vizsga pedig 16 290 forintba kerül. A harmadik módszer egy egyedi forgalomba helyezési eljárás, amely 39 ezer forintba kerül, és azoknál az autóknál alkalmazzák, amelyek nem rendelkeznek érvényes külföldi hatósági vizsgával.

Az érvényes műszakis autók honosítása, amennyiben minden uniós dokumentum és COC papír rendelkezésre áll, a Magyar Autóklub állomásain is elvégezhető, az egyedi vizsgát azonban kizárólag a Nemzeti Közlekedési Hatóság vizsgaállomásai végezhetik. Ezt követően több lépés szükséges, mint az eredetiségvizsga, a regisztrációs adó befizetése, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás megkötése és a jármű névre íratása.

A honosítási folyamat 2023. július 28-án vált különösen problémássá, amikor az időpontfoglalási rendszert online térbe helyezték át. Ennek következtében ma már szinte lehetetlen szabad időpontot találni a vizsgákra, és a honosítási folyamat hetekig, hónapokig is elhúzódhat. A szakmabeliek szerint a probléma gyökere, hogy havonta egyszer nyílik meg egy kéthetes időablak, ahol vizsgabázisonként csupán 250 időpont válik elérhetővé, amelyek gyorsan betelnek.

A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy egyes cégek embereket alkalmaznak arra, hogy folyamatosan figyeljék a rendszert és azonnal lefoglalják a szabad időpontokat. Így a szerencsén múlik, hogy valaki időpontot kap-e, ami frusztrációt okoz a résztvevőkben, és egyesek hajlandóak extra pénzt fizetni egy közvetítőnek, hogy gyorsabban túl legyenek az eljáráson.

Időpontot foglalni csak alvázszám megadásával lehet, ami további nehézségeket okoz, mivel egy véletlen karakterhiba esetén az időpont elveszik, és a rendszer nem osztja ki újra. Ez azt eredményezi, hogy a kimaradt vizsga idején a vizsgabiztosok tétlenül maradnak, miközben hosszú sorok kígyóznak a rendszer túloldalán. Ha valaki nem kerül sorra az adott hónapban, akkor csak a következő hónapban próbálkozhat újra, de semmilyen garancia nincs a sikerre.

A statisztikák szerint csökken az itthon forgalomba helyezett külföldi használt autók száma, ami valószínűleg a honosítási folyamat nehézségeivel is összefügg.