Grandpierre Atilla: A legtöbb ember már nem mer önmagával szembenézni, igazán élni és érezni

A Vágtázó Halottkémek frontembere a számára legfontosabb magyar dalok, albumok és előadók kapcsán sem hazudtolta meg magát: képzeletbeli toplistáján a nagyközönség számára jószerivel ismeretlen underground és népzenei felvételek, formációk szerepelnek. Ami talán közös bennük: az őserő, a világegyetem érzéseinek izzó folyama.

A Magyar Popkulturális Értéktár új sorozatában a hazai popkultúra jelentős szereplőit kérdezik zenei élményeikről. Grandpierre Attila, a VHK és a Vágtázó Csodaszarvas vezetője, csillagászként, fizikusként és íróként is ismert, válaszolt a kérdésekre.

Értékek mentén

Ha három kedvenc magyar előadót kellene megneveznie, kik lennének azok?

Grandpierre elsősorban a Kex együttest említette, melynek koncertjeire 1970-71-ben járt. Baksa-Soós János színpadi teljesítményét és különös szövegeit kiemelte, mint amelyek új világokat nyitottak meg számára. A Kex énekese merészen szembeszállt a lelki és szellemi gépiességgel. Grandpierre a 90-es években Baksa-Soós Jánossal beszélgetett az Élő Világegyetemről, ami a végtelen életet jelenti az ő életében. Tolcsvay Béla koncertjei és a Misztrál zenéje is mély hatást gyakoroltak rá, az őserő és a népzenei elemek miatt, amelyeket ezek az előadók képviselnek.

A világegyetem érzései

És melyek voltak azok a hazai albumok, amelyeket a legszívesebben hallgatott?

Balogh Sándor Moldvai hangszeres dallamok című könyvének CD melléklete, a Muzsikás együttes Nem arról hajnallik című lemeze voltak azok a kiadványok, amelyeket Grandpierre a leginkább előszeretettel hallgatott. Ezek a népzenei felvételek és albumok a magyar nép legyőzhetetlen életerejét és az őserőt képviselik számára.

Varázserő, életerő

Melyik magyar dalokat érzi legfontosabbnak az életében, akár amit a legtöbbet hallgatott, akár amit szakmailag a legnagyobbra tart?

Egy tizenhat éves korában hallott Kászonújfalusi kanásztánc című dal volt az, ami meghatározóvá vált a zenefelfogásában. A pszichedelikus rockzenéhez hasonlítja a népzene hatását, és a Thy Catafalque Kő koppan, a Platon Karataev Wolf Throats és a Kimnowak Gyémánt című számait tartja kiemelkedő példáknak.

Mi volt az a három magyar zenei esemény, amelyre a legszívesebben emlékszik vissza?

A Noise Elemental 1992-es koncertje, a Falatrax együttes Almássy Téri Szabadidőközpontban adott előadása, és egy Magura NapotVet koncert, ahol Zsámán Attila énekelte a Görög című számot, voltak azok az események, amelyekre Grandpierre a legszívesebben emlékszik vissza.