A magyarok háztartási gépvásárlási szokásai

A magyarok jellemzően csak akkor vesznek új háztartási gépet, ha a régi elromlik és a javítás költséges lenne, a döntésnél pedig az ár és az energiafogyasztás a legfontosabb szempontok. A Gorenje által végzett kutatás szerint a magyarok több mint háromnegyede így cselekszik, és ritkán cserélik le a gépeket pusztán azért, mert azok elavultak vagy magas az energiafogyasztásuk.

Az ár a legfontosabb szempont a vásárláskor, 79 százalékuk ezt tartja elsődlegesnek, de az energiafogyasztás és a márka is fontos tényező a döntésben. A férfiakat jobban érdeklik a garanciafeltételek és a szervizelési lehetőségek, míg a nők számára az ár, a méret és az energiafogyasztás a meghatározóbb. A funkciók és a megbízhatóság is fontosak, de a teszteredmények és a vásárlói vélemények is befolyásolják a döntést.

A magyar háztartásokban gyakoriak a mikrohullámú sütők, turmixgépek, különálló fagyasztók és mosogatógépek. Az airfryer, bár új típusú készülék, már 27 százalékuknál megtalálható, ami magasabb arány, mint a kenyérsütőgépeké. Az airfryert főként a fiatalabbak vásárolják, de a 60 év felettiek körében is népszerű. A kávédarálók és szárítógépek elterjedtsége korcsoportonként változik.

A használt háztartási gépek piaca még nem terjedt el Magyarországon, a megkérdezettek 41 százaléka sosem vásárolt ilyet és nem is tervezi. A fiatalabbak nyitottabbak a használt gépek vásárlására és elégedettebbek is velük. A garancia lejárta után a magyarok többsége nem márkaszervizt keres, hanem saját maguk vagy ismerősük javítja meg a készüléket.

A háztartásigép-szerelői képzés hiánya problémát jelent, mivel a szerelők idősödnek és a gépek egyre bonyolultabbak. A gyártóknak saját szervízhálózatot kell kiépíteniük, és a Gorenje már több megyében is saját szerelőkkel dolgozik. A márkák iránti bizalom lassan épül, de a gyártóknak törekedniük kell a szakszerű kiszolgálásra.