Így cselezi ki India a tengeren a rivális Pakisztánt

Május elején India 10 évre szóló megállapodást írt alá az iráni Chabahar kikötő fejlesztéséről és üzemeltetéséről, célul kitűzve a kereskedelmi kapcsolatok erősítését Afganisztánnal és a közép-ázsiai országokkal, miközben az Egyesült Államok szankciókkal fenyegetőzik.

India és Irán közötti tárgyalások eredményeként, 21 év után, megállapodás született a Chabahar kikötő üzemeltetésének átvételéről. Az indiai gazdaság számára a kikötő jelentős lehetőségeket kínál a közel-keleti piacok elérésében, de az amerikai-iráni feszültségek miatt geopolitikai és biztonsági kihívásokat is jelent. Az amerikai külügyminisztérium szóvivője, Vedant Patel figyelmeztetett a szankciók kockázatára, de India külügyminisztere, Subrahmanyam Jaishankar hangsúlyozta, hogy kommunikálni fogják az USA felé az alku előnyeit.

Az India Port Global Limited (IPGL) és az iráni Kikötők és Tengerészeti Szervezet (PMO) által aláírt megállapodás értelmében India 10 éven keresztül fogja üzemeltetni a Chabahar kikötő Sahid Behesti terminálját, és 120 millió dollárt fektet be a felújításába. A kikötő fejlesztésére korábban aláírt háromoldalú megállapodás értelmében Afganisztán is részt vesz a projektben, amelynek célja a pakisztáni Gwadar kikötő megkerülése.

A Chabahar kikötőnek jelentős a geopolitikai szerepe, mivel lehetővé teszi India számára, hogy elkerülje a Pakisztánnal való közvetlen kereskedelmet, és így növelje a kétoldalú kereskedelmet a közép-ázsiai országokkal. A 2022-23-as pénzügyi évben az India és Irán közötti kereskedelem értéke 2,33 milliárd dollár volt, és a kikötő megnyitása tovább növelheti ezt az összeget.

A Chabahar projekt része a Nemzetközi Észak-Déli Kereskedelmi Folyosó projektnek is, amely egy 7200 km hosszú, többféle szállítási módot magában foglaló hálózat, és elősegíti az áruszállítást India, Irán, Azerbajdzsán, Oroszország, Közép-Ázsia és Európa között.

India és az USA kapcsolatai a hidegháború vége óta jelentősen megerősödtek, és bár India hivatalosan nem ismeri el az ENSZ által nem jóváhagyott szankciókat, az Irán elleni amerikai szankciókat nagyrészt elfogadta. India korábban sikeresen lobbizott a Chabahar kikötővel kapcsolatos szankciók alóli mentességért, és a szakértők nem számítanak átfogó szankciókra India ellen, tekintettel az amerikai érdekekre a régióban.

Az amerikai szankciók, amennyiben mégis bevezetésre kerülnének, valószínűleg nem befolyásolnák jelentősen az indiai gazdaságot, mivel az ország továbbra is növekedési pályán van, és képes lenne alternatív kereskedelmi útvonalakat kialakítani.