Szegedi díszpolgár: Gál Béla tanár úr a közoktatás jelenéről és jövőjéről

Idén májusban Szegeden Gál Béla középiskolai tanár kapott díszpolgári címet, aki a Radnóti Miklós Kísérleti Gimnáziumban tanított, és az iskola igazgatója is volt. Nyugdíjazása után a Szegedi Tudományegyetem Junior Akadémiáján tanít és tankönyveket ír. A közoktatásról, a tanárok helyzetéről és a négy évtizedes tanári pályafutásáról beszélgettünk vele.

Gál Béla szerint az oktatásban az első és legfontosabb változtatásnak a bérek emelését tartja, mivel ez minőségi növekedést eredményezne, és többen választanák a tanári hivatást. Finnország példáját említve hangsúlyozza, hogy a magasabb fizetés nem a jelenlegi tanárok jobb teljesítményéért, hanem a pályára lépők számának növeléséért lenne fontos. A Radnótiban végzett diákok jelentős része tanári szakokra jelentkezett a felsőoktatásba az 1995-2000 közötti időszakban, ami a minőségi oktatás eredménye volt.

A tanári munka nehézségeiről és a társadalmi megbecsülés hiányáról is beszélt. A nyári szünet valójában csak négy és fél hét, és a tanárok terhelése az utóbbi évtizedben folyamatosan nőtt. Heti 24 órát kell teljesíteniük, amihez a felkészülés és a diákokkal való foglalkozás is hozzátartozik. A tanárok szeretik a munkájukat, és a diákok visszajelzése, a szeretet a motivációjuk, még ha a társadalom nem is becsüli meg őket eléggé.

Gál Béla változtatna az iskolák irányításának központosításán is, mivel úgy véli, hogy ez az arculatuk elvesztéséhez vezet. Az egyházi iskolák szabadabban működhetnek és több támogatást kapnak, ami szerinte nem előnyös a társadalom számára. A tananyag tartalmi átalakítását is fontosnak tartja, mivel a jelenlegi terhelés a gyerekek számára túl nagy. A figyelem összpontosításának hiánya és a tanulásra való képesség hiánya is problémát jelent a mai gyerekek körében.

A tankönyvekkel kapcsolatban elmondta, hogy a Mozaik Kiadónak írt könyvei hivatalosan nem használhatók az iskolákban, de a szülők mégis megveszik őket, és a diákok második tankönyvként használják. Az osztályfőnöki óra megőrzését is fontosnak tartja, mivel a diákoknak szükségük van a kötetlen beszélgetésre, és az osztályfőnöknek lehetősége van a közösség formálására és a diákok irányítására.

A természettudományok iránti érdeklődés csökkenését a társadalom gondolkodásbeli változásával magyarázza. A pedagógusok kikopása és a tudás átadásának hiánya is hozzájárul ehhez a problémához. A biológia azonban még mindig vonzó a diákok számára, részben az egészségügyi pálya iránti érdeklődés miatt.

Végül Gál Béla elmondta, hogy bár öt évvel ezelőtt nem szívesen ment nyugdíjba, elfogadta a döntést, és azóta sem unatkozik. A Szegedi Tudományegyetem Junior Akadémiáján tanít, online órákat tart, és négy könyvet is írt nyugdíjasként. Heti egy-két alkalommal focizni is jár a Radnótiba.