„Rögtön lehet érezni, ha egy nézőnek nagyon személyessé válik egy gondolat” – a Trojka kulisszái mögött

Bő tíz éve működik a hazai színházi élet egyik legkülönlegesebb és legkülönösebb társulata, a Trojka. Soós Attila, a Trojka Színházi Társulás alapító-rendezője a Csillagház Gyógypedagógiai Általános Iskola nyolcadik osztályában dolgozik gyógypedagógus-asszisztensként, ami a járvány után alakult ki számára. A színházi munka mellett a gyógypedagógia területén szerzett tapasztalatai is befolyásolják látásmódját.

Soós Attila bölcsésztanulmányokat kezdett a középiskola után, de végül a Színház és Filmművészeti Egyetem fizikai színházi koreográfus szakirányára iratkozott be. A fizikai színházat gesztusok, absztrakt tánc és a szöveg képi megfogalmazása jellemzi. A Trojka előadásai eszköztelenek, a színész és a színészi játék áll előtérben, de mindig jelen van a zene is, amely Soós szerint erősebb, mint a kép vagy a szöveg.

A társulat működése a do it yourself szellemiség jegyében történik, és a helyszínválasztás sosem véletlen. A Trojka darabjai gyakran intim terekben kerülnek bemutatásra, ahol a közönség és a színészek közelsége különleges dinamikát teremt. Soós Attila szerint a nézők és a színészek közötti kölcsönhatás érzékelhető, és a közönség összetétele rendkívül változatos.

A Trojka előadásai nem jellemzően foglalkoznak napi politikával vagy közéleti kérdésekkel, inkább az emberi kapcsolatokon átszűrt társadalmi problémákra koncentrálnak. Soós Attila elmondása szerint a darabokat a fejében választja ki, és a választások tudatosabbak lettek a Covid óta. A társulat tervezi egy gyerekelőadás létrehozását is, amely sérült és fogyatékkal élő gyermekek számára készül.

A Trojka Színházi Társulás helyzete a független társulatok között különleges, és Soós Attila szerint a félelem, a tudás és a tapintat különböző módon befolyásolja a működést. A társulatnak nincs saját játszóhelye, így a próbák helyszíne gyakran változik, és az előadásokat korlátozott nézőszám előtt tartják.

Soós Attila a színházi szakma véleményére is kíváncsi, de elmondása szerint nem kap sok visszajelzést, bár a nézőktől és a munkatársaktól folyamatosan tanul. Az előadások minden alkalommal tétje van, és a személyesből indulnak ki. Az előadásokat rövid felvezető beszéddel kezdik, ami lehetőséget ad a nézőkkel való közvetlen kapcsolatteremtésre. A Trojka célja, hogy a nézők már az előadás helyszínére való belépéskor egy másik világba kerüljenek.