A világegyetem eddigi legfényesebb galaxisát fedezték fel

Az olasz csillagászok által felfedezett JADES-GS-z14-0 nevű galaxis, amely 290 millió évvel az ősrobbanás után létezett, felülmúlja a korábbi elképzeléseket azzal, hogy milyen fényes lehet egy ilyen ősi galaxis.

Az olasz Scuola Normale Superiore kutatói a James Webb űrteleszkóp segítségével észlelték a JADES-GS-z14-0 nevű galaxist, amely a valaha látott legtávolabbi galaxisnak számít. A galaxis fiatal csillagokkal van tele, és a számítások szerint csupán 290 millió évvel az ősrobbanás után keletkezett. A fényessége meglepően nagy, ami új kérdéseket vet fel az univerzum korai időszakával kapcsolatban.

A világegyetem kozmikus hajnala, amikor az első galaxisok, csillagok és fekete lyukak formálódtak, az ősrobbanás utáni 50 millió évtől 1 milliárd évig tartott. Ebben az időszakban az univerzum sűrű gázokból állt, amelyek nem engedték át a fényt. A fény átjutása csak a reionizációs időszak kezdetével vált lehetővé, aminek köszönhetően a tudósok most megpillanthatták egy ősi galaxis formálódását.

A James Webb űrteleszkóp a mélyűr felvételeit készítette, és a távoli galaxisokból származó fény az univerzum tágulása miatt megnyúlt hullámhosszúvá válik, így az infravörös tartományban válik láthatóvá. A teleszkópot kifejezetten ennek a fénynek a megfigyelésére tervezték.

A JADES-GS-z14-0 galaxis a 14-es számot a vöröseltolódás mértékére utalva kapta. A kutatók 2023 októberében jelentették be a felfedezést, és 2024 januárjában tudták megerősíteni, hogy a galaxis valóban a 14,32-es vöröseltolódásnál jár. Ezzel a JADES-GS-z14-0 letaszította a trónjáról a JADES-GS-z13-0 nevű galaxist, amelyet 2022-ben fedezett fel a Webb, és amelynek vöröseltolódása 13,2 volt.

A galaxis 1600 fényév átmérőjű, és a fényességét elsősorban a fiatal csillagok adják, nem a fekete lyukba zuhanó anyagok. A kutatók szerint a galaxis tömege több százmilliószor nagyobb lehet a Nap tömegénél. Stefano Carniani kutató szerint figyelemre méltó, hogy az univerzum képes volt ilyen rövid idő alatt egy ilyen galaxist létrehozni. A kutatás eredményei az arXiv preprint szerveren jelentek meg.