Settenkedő járművek veszélyeztetik a gyalogosokat, de van megoldás

Sok a pro és kontra az elektromos vagy hibrid autókkal kapcsolatban, de lassan egyre többen belátják, hogy környezetvédelmi szempontból csak ezek a jók (na meg a villamos). Egy új brit tanulmányban azonban a némán sikló autók veszélyeire hívják fel a figyelmet: városi körülmények között sokkal több gyalogost gázolnak az elektromos autók, mint a benzinesek, mert alig lehet hallani őket.

Az elektromos autók jövőbeli dominanciája ellenére a szkeptikusok több problémát is felvetnek, mint például a hosszú töltési időt, a vontathatóság hiányát vagy a rövid hatótávot. Emellett felmerül a kérdés, hogy az akkumulátorok gyártása vajon több károsanyag-kibocsátással jár-e, mint a hagyományos autóké. Azonban az elektromos autók akkumulátorainak energiája hatékonyabban hasznosul, mivel a benzines autók esetében az energia nagy része hő formájában vész el.

Kevesebb zaj, több baleset?

A brit kutatók által végzett elemzés szerint az elektromos és hibrid autók nagyobb eséllyel okoznak balesetet, mint a fosszilis tüzelőanyaggal működő járművek. A közúti sérülések a vezető halálokok közé tartoznak a gyermekek és fiatalok körében, és a balesetek minden negyedik áldozata gyalogos. A vizsgált időszakban a balesetek 94 százaléka városokban történt elektromos vagy hibrid járművek miatt, míg a benzines vagy dízelmotoros járművek okozták a balesetek 88 százalékát.

Phil Edwards professzor szerint a gyalogos gázolás esélye átlagosan kétszer akkora elektromos és hibrid járművekkel, mint benzines és dízelmotoros járművekkel. A városokban a nagyobb háttérzaj miatt még nehezebben észlelhetők a csendes elektromos és hibrid autók.

Már jogszabály is készült

A hibrid és elektromos autók csendességének veszélyességét az autógyártók is felismerték, és már a 2010-ben bemutatott Nissan Leafben is volt alacsony sebességnél és tolatásnál működő, de kikapcsolható műhang. Az Európai Bizottság 2011-ben kezdte el kidolgozni az iránymutatást a szintetikus motorzaj frekvenciájára és hangerejére, amiből 2014-ben jogszabály is született. Az EU-ban 2019. július 1. óta kötelező a motorhangot imitáló műhang az elektromos hajtásra alkalmas autókban, amit nem lehet kikapcsolni.

Szentkuti Ákos, a Totalcar vezető szerkesztője szerint a modern benzines és dízel autók is csendesek kis sebességnél és alacsony terhelésnél, de a parkolóhelyről kiálló vagy éppen elinduló autók esetén hasznos lehet a műhang. Az elektromos BMW-k kamuhangját Hans Zimmer, az Oscar-díjas filmzeneszerző szerezte.

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.