A kínai elektromos autógyárak tervei a globális piac meghódítására

Évtizedek óta a külföldi, többek között európai, amerikai, japán és dél-koreai autógyárak domináltak a kínai piacon, azonban Peking most offenzívát indít az elektromos autók világpiacának meghódítására. Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója szerint a kínai gyártókon kívül másnak nincs esélye a világpiacon.

A BYD, Chery és a Great Wall Motor három kínai óriás több mint húsz elektromos járművel készül elárasztani a piacot, miközben az amerikai elnök, Joe Biden 100%-os büntetővámot vetett ki a kínai elektromos járművekre, amelyeket egyelőre nem is exportálnak az USA-ba. Az Európai Unió is hasonló intézkedéseket fontolgat. Jelenleg a kínai elektromos autók eladásai Európában még szerények, részben a márkák ismeretlensége, részben az elektromos autók magas ára miatt, amelyeket jellemzően állami vagy önkormányzati támogatásokkal lehet fokozni. A BYD azonban jelentős növekedést ért el az exportban, és autógyárat is épít Magyarországon, Szegeden. A Great Wall évente új modellt tervez piacra dobni, míg a BYD egyszerre hat modellt tesztel. A Tesla ebben az árkategóriában csak két modellt kínál.

A kínai gyártók hosszú távú terveket szőnek az európai piac meghódítására, Nagy-Britanniát, Norvégiát és Svájcot is fontos piacnak tekintve. Norvégiában például, ahol az elektromos autók elterjedése élen jár, a kínaiak már évek óta tanulmányozzák a piacot.

Az árelőny a kínaiak egyik fő érve, amelyet a kormányzati támogatások és az alacsonyabb munkabérek biztosítanak. A kínai állam már a párizsi klímaegyezmény óta készül a zöld offenzívára, amelynek előfutára az olcsó kínai napelem volt. A BYD elektromos járműveit 10 és 30 ezer dollár közötti áron kínálja külföldön, céljuk, hogy árban alávágjanak a Teslának és az európai gyártóknak, de úgy, hogy maradjon profit is. A Volkswagen egyik vezetője szerint a vetélytársak érzik a nyomást, és csak néhány évük maradt. A kínaiak a japán exportstratégiát követik, és nagy figyelmet fordítanak az alkatrészek gyors cseréjére és a lízing lehetőségeire is.

Németország óvatosan kezeli a kereskedelmi háború lehetőségét Kínával, mivel sok a vesztenivalója. Oliver Zipse, a BMW vezérigazgatója és a Mercedes vezetője is kritizálta a protekcionista intézkedéseket, hangsúlyozva, hogy a védővámok hátráltatják a globális versenyben való részvételt.

Június 5-én várhatóan az Európai Unió bejelenti a kínai elektromos autókra kivetendő védővám mértékét. Jelenleg 10%-os vám sújtja ezeket a járműveket az EU-ban, és ha további 10%-kal emelkedik, az nagyjából 1 milliárd dolláros veszteséget jelentene a kínai exportőröknek. Peking válaszcsapást helyezett kilátásba, és felvetette az európai autókra kivetendő vám 25%-ra emelését. Az EU-nak figyelembe kell vennie, hogy a Tesla is jelentős részben Kínából importálja autóit Európába. A Stellantis vezérigazgatója, Tavares úr szerint nem csak védekezni kellene a kínai offenzíva ellen, hanem részeseivé kellene válni, és a cég már lépéseket is tett ebben az irányban.