A vállalati nyelvi rendszerek hatékony etetése

A nagy nyelvi rendszerek vállalati alkalmazása során elengedhetetlen, hogy a rendszert a vállalat által feltöltött dokumentumokból tápláljuk, és jól irányzott kérdésekkel készítsük fel a vállalati tapasztalatok hasznosítására. A gépi tanulás és a nagy nyelvi rendszerek hatékonyan segíthetik a vállalatok munkáját, ha eszközként tekintünk rájuk, és képesek lehetünk a dokumentumokból kinyerni a lényeges információt, válaszokat generálni a feltett kérdésekre, és összefoglalót készíteni anélkül, hogy emberi kéznek kellene beavatkoznia.

A vállalati környezetben a nagy nyelvi rendszerek használata abban különbözik az általános felhasználástól, hogy nem a nyilvános interneten alapuló tudásbázist használják, hanem a vállalat saját adatait, amelyek általában rendelkeznek valamilyen közös tulajdonsággal, mint például szerződések vagy beszámolók.

A KPMG által fejlesztett dokumentumfeldolgozó rendszer képes saját maga is kérdéseket megfogalmazni a dokumentumok feldolgozásához, és a jól feltett kérdések esetén közel 100 százalékosan jó válaszokat adni. A pénzügyi beszámolók elemzése során a gép által feltett kérdések zöme relevánsnak bizonyult, és az ezekre adott válaszok is azok voltak. Az elemzés 80-85 százalékos használati értékű volt, ami töredék idő alatt érhető el emberi beavatkozással a tökéletesség felé emelve.

A rendszerek hatékonysága tovább fokozható a maguk által feltett kérdések szűrésével és javításával. A KPMG rendszerén lefuttatva egy nagy dokumentumtömeg esetén az alkalmazott nyelvi rendszer akár 1000-nél több kérdést is megfogalmazhat, amelyek közül érdemes a lényegteleneket törölni, a lényegeseket pedig pontosítani.

A gépi tanulás és a nagy nyelvi rendszerek alkalmazása számos vállalati feladatra remekül alkalmazható, és hatékonyan alkalmazva sok emberi munkát szabadít fel más feladatok elvégzéséhez. Azonban ez csak akkor teljesül, ha pontosan definiáljuk a bevitt dokumentumok körét, az elvégzendő feladatokat, a megkívánt válaszok tartalmi elemeit és pontosságát, valamint a szakértők tapasztalatait is felhasználva segítjük a rendszert a nagy mennyiségű szöveges információ feldolgozásában.

(A cikk szerzője, Ignácz Péter a KPMG menedzsere)