Boeing 737 MAX gyártásának korlátozása és a vállalat nehéz éve

A Boeing cég nem növelheti a 737 MAX repülőgépek gyártását a biztonsági problémák és a kínai korlátozások miatt, amelyek miatt az amerikai és kínai szabályozó hatóságok korlátozásokat vezettek be. Az intézkedések a következő hónapokban is érvényben maradnak, ami különösen a Ryanair légitársaságot érinti hátrányosan, és a Fitch Ratings szerint a Boeingnek nem lesz olyan jó éve, mint várták.

Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) tisztviselői a Boeing vezetőivel, köztük a leköszönő vezérigazgató Dave Calhoun-nal tartott megbeszélések után jelentették be, hogy a korlátozásokat „a következő néhány hónapig” fenntartják. A Boeing ellenőrzése azután vált szigorúbbá, hogy egy új 737 MAX 9 típusú repülőgép ajtaja röviddel a felszállás után kiszakadt, és a következő hónapokban további incidensek történtek.

Mike Whitaker, az FAA munkatársa szerint nem valószínű, hogy a Boeing a közeljövőben engedélyt kap a gyártás növelésére, mivel a cégnek még sokat kell dolgoznia a biztonsági problémák megoldásán. Whitaker hangsúlyozta a biztonság és a minőség iránti elkötelezettség fontosságát.

A Boeing jelenlegi gyártási szintje állítólag alacsonyabb, mint amit az FAA engedélyezett, ami a légitársaságok részéről történő visszalépések következménye lehet.

A Ryanair, amely a Boeing késedelmei miatt panaszkodott, kénytelen volt módosítani nyári menetrendjét, mivel a gyártótól kevesebb repülőgépet kapott meg a tervezettnél. Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója kifejezte csalódottságát a helyzet miatt.

A nemzetközi hitelminősítő, a Fitch Ratings friss jelentésében csökkentette a Boeing repülőgépgyártó 2024-es szállítási és szabad cash flow előrejelzéseit. A lépés hátterében többek között a Kínai Polgári Légiközlekedési Hatóság (CAAC) által bevezetett korlátozások, valamint az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) szigorúbb felügyeleti intézkedései állnak.

A CAAC döntése, mely bizonyos repülőgéptípusok kínai ügyfelek részére történő szállítását korlátozza, és további dokumentációkat követel a hangrögzítők és akkumulátorok kapcsán, jelentős nyomást helyez a Boeingre.

Az FAA által fenntartott fokozott felügyelet és az egyedi tanúsítás követelménye tovább bonyolítja a helyzetet. Ez azt jelenti, hogy minden egyes újonnan gyártott repülőgépet alapos vizsgálódásnak vetnek alá, ami lassíthatja a gyártást és növelheti a költségeket.

A hitelminősítő által kiadott előrejelzés szerint 2024-re 350-370 darab 737 MAX és 65-70 darab 787-es típusú repülőgép szállítása várható. Ezek az adatok elmaradnak az eredeti, 400 darabos 737 MAX és 75 darabos 787-es előrejelzéstől.

Ezen túlmenően, a Fitch arra számít, hogy 2024-ben a Boeing szabad cash flow-ja (azaz az üzleti tevékenység során generált tiszta pénzáram) szerényen negatív lesz, ami eltér az eddigi nullszaldós vagy pozitív várakozásoktól.

Forrás: Reuters