A koronavírus-válság idején tapasztalt ellátási lánc problémák ismételten súlyosbítják a helyzetet

A COVID-19 világjárvány által okozott ellátási lánc válság hatásai, mint az óceáni hajózási díjak emelkedése és a kikötői leállások, újra súlyos problémákat okoznak a globális árufuvarozásban.

A kereskedelmi forgalom fő szezonja előtt a készletek felhalmozása csak tovább fokozza a helyzetet, amit már így is jelentős mértékben nehezít az azonnali szállítási díjak emelkedése, a kikötők zsúfoltsága és az üres konténerek hiánya. Peter Sand, a Xeneta árképzési platform vezető elemzője szerint a bizonytalanság és a különféle zavarok koktélja jellemzi jelenleg a globális tengeri árufuvarozási ellátási láncokat.

Egy 40 lábas konténer szállítási költsége Kínából Észak-Európába jelenleg 4615 dollár, ami bár elmarad a 2022 januárjában elért 14 407 dolláros csúcstól, mégis majdnem három és félszerese a májusi árnak.

Az év végi ünnepek közeledtével az ellátási láncokon belüli fennakadások tovább súlyosbodnak, mivel növekszik az igény a gyors szállításra. Nagy kiskereskedelmi láncok, mint például a Walmart vagy a Target, már most elkezdtek felhalmozni készleteket az iskolakezdésre, hálaadásra és karácsonyra való tekintettel.

A helyzetet tovább bonyolítja az ázsiai kikötőkben tapasztalható zsúfoltság. Szingapúrban, ami a világ második legforgalmasabb konténerkikötője, komoly késedelmekkel kell számolni, és egyes hajók egyszerűen kihagyják ezt a megállót, ami tovább borítja fel más kikötők menetrendjét.

Koray Kose, az Everstream Analytics iparági vezetője szerint "belevitorlázunk a viharba", ami arra utal, hogy a közelgő időszak még több kihívást tartogat az árufuvarozás területén.

: Forrás: Reuters