Budapesti körkép: a Margit-sziget a kedvencünk, de még mindig sokat szemetelünk

A fővárosiak szerint Budapest tisztasági helyzete az elmúlt években jelentős változásokon ment keresztül: az itt élők egyre inkább pozitívan értékelik a város közterületeinek állapotát. Nézzük meg, mivel elégedettek a városlakók, és mi az, ahol még van min javítani.

Egy város közterületeinek állapota kiemelt fontosságú téma az ott élők körében. Budapesten a lakóhely tisztasága, a zöldfelületek állapota vagy a levegő minősége a fűtési idényben gyakran előkerülő téma a kerületi csoportokban és lakossági felületeken. A Budapesti Közművek által elvégzett kutatásban 18-69 év közötti budapestieket kérdeztek meg a köztisztaság, a zöldfelület-fenntartás és távhőszolgáltatással kapcsolatos véleményükről, amit az NRC Marketingkutató és Tanácsadó Kft. végezett el.

A budapesti közszolgáltatások jelentős részének egybeolvadásáról a budapestiek 50%-a hallott egyelőre, ami 11 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál. A Budapesti Közművek összefogja a városi közszolgáltatások egyes területeit, mint például a távhőszolgáltatást (FŐTÁV), a köztisztaság- (FKF) és a zöldfelület-fenntartást (FŐKERT). Az összeolvadás a többség szerint előnyös, mivel az ügyintézés és a működtetés gördülékenyebb és gazdaságosabb, a lakosság 61 százaléka jó ötletnek tartja az egyesítést.

A közterületek állapotának javulása a megkérdezettek szerint egyértelmű, évről évre elégedettebbek a fővárosiak. Az FKF Köztisztasági Divíziója által végrehajtott fejlesztések, mint az új aluljáró tisztító gépek, az elektromos önfelszedő takarítógépek bevezetése, és a hulladékgyűjtők modernizálása pozitív hatással voltak a város tisztaságára. A hidak (78%), az autóutak (69%), a parkok és zöldterületek (68%) tisztaságával kifejezetten magas az elégedettség, és az elmúlt bő évtizedben egyértelmű javulást mutatnak az értékek.

A földfelszíni tömegközlekedési megállóhelyek körüli területek tisztasága javult, de még mindig kihívást jelent a rendben tartásuk. A fővárosiak saját magukat, vagyis a tisztasághoz való hozzáállást és a városi emberek mentalitását nevezik meg a probléma okaként.

A 18-35 éves korosztály, az Y- és Z-generáció véleménye a város köztisztasági viszonyairól alapvetően nem különbözik az átlagos budapesti véleményétől, sőt, a zöldterületek és parkok tisztaságát tekintve még elégedettebbek.

A lomtalanítás hatékonysága is javult, a lakosság 79%-a elégedett az FKF által kezelt helyzettel, és a lomok elszállítása, valamint az azt követő takarítás gyors és hatékony.

A zöldterületek és parkok állapotával kapcsolatban a megkérdezettek fele elégedett, és a növényzet állapotával kapcsolatban is több pozitív válasz érkezett, mint az előző évben. A Margit-sziget vezeti a népszerűségi és elégedettségi ranglistát a budapesti közparkok között.

A távhőszolgáltatással kapcsolatban a válaszadók a geotermikus és hőszivattyús megoldásokat gazdaságosnak tartják, és a távfűtés költséghatékonysága és megbízhatósága miatt népszerű, különösen az idősebb korosztály körében. A FŐTÁV-ot egy megbízható, jó minőségű szolgáltatást nyújtó szervezetnek tartják. Részben uniós támogatással kapcsoltak új fogyasztókat a távhő-hálózatra, és a távhő-vezetékek hossza folyamatosan bővül.

Összességében a főváros közterületeinek tisztasága és a városi szolgáltatások minősége javul, Budapest egyre tisztább és élhetőbb városként jelenik meg az itt élők szemében. A közszolgáltatások összehangolása és a budapestiek aktív részvétele a város tisztaságának fenntartásában hozzájárulnak a város vonzóbbá tételéhez.