Közép-Kelet-Európa autópiacának átalakulása: most kell lépni

Jelentős változások mennek végbe a Közép-Kelet-Európai autókereskedelmi piacon, felgyorsult az iparági konszolidáció, és átalakulnak az értékesítési modellek. Müllner Zsolt, az AutoWallis Csoport igazgatóságának elnöke szerint a márkáknak fenntartott nagy telephelyek helyett egyre inkább a multimárkás kereskedések veszik át a helyet. A változásokról és hatásaikról a június 5-én megrendezésre kerülő Automotive Business in CEE Region Conference 2024 konferencián is szó esik majd.

Az AutoWallis nemrégiben mutatta be 2028-ig szóló frissített stratégiáját, amely az iparági trendekre való reagálást helyezi előtérbe. Az autóipar előtt álló kihívások és változások, mint az elektrifikáció, a megosztott mobilitás, az adatkapcsolatok és a konnektivitás, valamint az önvezető járművek megérkezése, továbbra is jelen vannak, de a megvalósulásuk üteme lassabb, mint korábban várták.

Az önvezetés terén folyamatos fejlesztések zajlanak, de a technológiai kihívások és a szabályozói kérdések miatt a sharing economy, az adatkapcsolati technológiák és az ügynöki modell terjedése lassult. Az elektromobilitás, a mobilitási szolgáltatások és az omnichannel kereskedelem erősödése azonban továbbra is meghatározó trendek.

Az elektromos autók elterjedése Európában lassabb, mint várták, és jelentős regionális különbségek figyelhetők meg. Közép-Kelet-Európában magasabb a belső égésű motoros autók részaránya, és alacsonyabb az elektromos autóké. A töltési infrastruktúra fejlettsége és a piaci igények lassú átalakulása is hozzájárul a régiós eltérésekhez.

A piaci konszolidáció felgyorsulása lehetőséget jelent a piaci szereplők számára. Az elmúlt 6 évben közel 1 000 tranzakció történt, amelyek 4 000 franchise pontot érintettek. Az AutoWallis számára ez különösen fontos, mivel a cégcsoport a régiót jól ismerő, lokálisan beágyazott, tőkeerős szereplőként jelenik meg.

A konszolidáció eredményeként kevesebb, de nagyobb és erősebb piaci szereplő jelenik meg, amelyek jobb erőforrás-kihasználásra, nagyobb volumenű beszerzésekre és kedvezőbb árak elérésére képesek. A technológiai beruházások felgyorsulása révén a régió autókereskedelmi piaca gyorsabban alkalmazkodik a globális trendekhez és a technológiai változásokhoz.

Az omnichannel kereskedelmi modell felé való elmozdulás a fogyasztók számára rugalmasságot és egységes árakat jelent. Az ügynöki modell, ahol az autógyártó közvetlenül értékesíti az autókat, és az autókereskedők közvetítőként működnek, lassabban terjed, mint várták. Az ügynöki modell és a hagyományos értékesítés hibrid modellje várhatóan a következő években is jellemző lesz.

A multibrand kiszolgálás felé tolódik el az autókereskedelem, mivel a fogyasztói preferenciák eltolódásával a vásárlók szélesebb választékot keresnek. A kereskedők számára gazdaságosabb több márkát kínálni egy helyen, és a multibrand kereskedések jobban fel tudják mérni és kielégíteni a különböző technológiák iránti keresletet.

A mobilitási szolgáltatások, mint például a carsharing, alternatívát jelentenek a nagyvárosi forgalomban. Ezek a szolgáltatások csökkenthetik a nagyvárosok autóterhelését, zsúfoltságát és CO2 kibocsátását, valamint gazdasági előnyt jelentenek azok számára, akik nem engedhetik meg maguknak egy autó fenntartását.

A hagyományos márkakereskedések szerepe és formája átalakulóban van, de nem tűnnek el teljesen. A multibrand autókereskedések száma és jelentősége növekedni fog, alkalmazkodva a piac és a fogyasztói szokások változásaihoz.