A magyarok vásárlási szokásai és a kormány kommunikációs kihívásai

A nemzetgazdasági miniszter, Nagy Márton nem érti, miért nem sikerül meggyőzni a lakosságot és a vállalkozásokat arról, hogy véget ért a válság és az inflációs nyomás is csökkent. A KSH adatai szerint azonban májusban sem kaptunk egyértelmű választ arra, hogy miért nőtt hirtelen a magyar háztartások pénzköltési kedve, és a kormány is kénytelen volt kommunikációs eszközökhöz folyamodni, hogy felpörgetse a fogyasztást.

Nagy Márton a MacronomX Meetup gazdasági konferencián panaszkodott, hogy a kormány nem tudja meggyőzni az embereket a válság végéről és az infláció csökkenéséről. A miniszter korábban egy véleménycikkben próbálta meggyőzni a magyarokat arról, hogy a román gazdasági helyzet rosszabb, mint Magyarországé, de az érvelés nem talált fogékony közönségre, annak ellenére, hogy a számok azt mutatják, Magyarország túljutott a gazdasági nehézségeken.

A beruházások mértéke az első negyedévben majdnem 10 százalékkal csökkent az előző évhez képest, és a kormányzati nagyberuházásokra szánt uniós források még mindig zár alatt vannak, ami óvatosságra inti a kormányt a költekezés terén. Az infláció tekintetében a 2022-2023 fordulójának 25 százalék feletti szintjéhez képest csökkenést tapasztalunk, de a KSH májusi közlése szerint áprilisban 14 hónap óta először nőtt az infláció mértéke, ami 3,7 százalékos átlagos drágulást jelent.

Az inflációt elsősorban az üzemanyagárak és a szolgáltatások hajtják, míg az élelmiszerek éves szinten átlagosan csak 1 százalékkal drágultak. A hvg.hu által összeállított bevásárlókosár szerint az átlagárak nem mutatnak nagy mozgást, de egy négyfős családi ebéd hozzávalóinak ára lassan, de biztosan emelkedik.

A bevásárlást az Auchanban lehetett a legolcsóbban elintézni, a Lidl és az Aldi következett a sorban. Az alternatív élelmiszerek ára pedig január óta több mint 12 százalékkal csökkent. A hvg.hu által összegyűjtött adatok alapján egy négyfős családi ebéd hozzávalóinak ára a hat nagy élelmiszerláncnál (Aldi, Auchan, Lidl, Penny, Spar, Tesco) került összehasonlításra, ahol a legolcsóbb árakat keresték az egyes termékkategóriákban.