Egérrel vezérelhető kormánykerék a láthatáron

Kormánykerék helyett számítógépes egérrel fogjuk kormányozni az autónkat a jövőben? A Hitachi új vezérlőrendszerével, egy - a középkonzolon található központi műszer segítségével akár egy kézzel is kormányozhatunk majd.

Annó, 1971-ben a Lunar Roving Vehicle volt az első olyan autó, amelyet joystickkal irányítottak. Ha a Hitachi elektronikai vállalatnak igaza van, néhány éven belül egy kézzel - és kormánykerék nélkül fogjuk kormányozni az autókat - írja az Auto Bild.

A japán cég új rendszere egy digitális vezérlőelemmel rendelkezik, amely a középkonzolon helyezkedik el. Az úgynevezett "beviteli eszköz", amellyel majd a kocsit irányíthatjuk, egy számítógépes egérhez hasonló.

A központi "kormányegér" nem csak kormányzásra szolgál. Egy átfogó rendszer része, amely ellenkező irányba, azaz a vezető felé is küld információkat: például fény- és hangjelzésekkel figyelmezteti a sofőrt a túlzott sebességre vagy más veszélyforrásokra.

A kormányrendszert a teljes járművezérlő rendszerbe ágyazták, beleértve a különböző vezetőtámogató rendszereket, annak érzékelőit és a vezérlőegységeket. Ez lehetővé teszi, hogy az autó belső számítógépe bármikor beavatkozzon és korrigálja az emberi hibákat.

"Az egyszerűbb és intuitívabb működésnek köszönhetően a kormányrendszer jobb vezetési élményt és nagyobb biztonságot jelent" - mondja Kenichi Kirihara projektvezető. A Hitachi mérnökei egyébként a balesetvédelem hatékonyságáért gondolták újra a kormányzást. A kormányoszlop ütközés esetén nagy sérülésveszélyt jelent. Ráadásul sok helyet foglal. Az új rendszer felszabadítja a helyet más célokra, de hogy mire, azt még nem árulták el.

Az elektronikai konszern kísérleti rendszere már létezik egy tesztjárműben. A tervek szerint 2024 júniusának közepén mutatják be a Memmingen (Allgäu) közelében megrendezésre kerülő "Explore to Innovate" technológiai vásáron, Németországban. A járgányt ki lehet majd próbálni. A Hitachi projektvezetője, Kirihara bízik abban, hogy a fejlesztés tíz éven belül piacképes lesz.

A fejlesztés kapcsán felmerülő jogi kérdések között szerepelhet a felelősség kérdése is, amelyet egy németországi baleset kapcsán is vizsgáltak. Egy kereszteződésben történt baleset során a bíróság kimondta, hogy a balra kanyarodó járművezetőnek minden esetben kötelezettsége figyelembe venni a szembejövő forgalmat, még akkor is, ha a kilátás korlátozott. Ha tehát a jövőben egy ilyen új vezérlőrendszerrel felszerelt autó okozna balesetet, a felelősség kérdése hasonlóan bonyolult jogi helyzetet teremthet.