Hét feleség és egyéb nyalánkságok: belestünk Picasso privát szférájába Juan Gyenes kamerájával

Kuriózumszámba menő kiállítás nyílik a Mai Manó Házban, melynek címe: Látogatóban Picassónál. Juan Gyenes. Picasso művészetét mindenki ismeri, ám Picasso, az ember talán kevéssé ismert. De ha megtekintjük Juan Gyenes, a Kaposváron született fotóművész remekműveit, akkor bepillantást nyerhetünk a huszadik század, sőt, talán minden idők legnagyobb képzőművésze privát szférájába.

A Látogatóban Picassónál. Juan Gyenes című kiállítás a Kaposváron született, de 1940-ben Madridban letelepedő magyar fotóművész és Pablo Picasso egy évtizeden át tartó barátságát dokumentálja. Gyenes és a festőóriás az ötvenes évek elejétől a hatvanas évek elejéig töltött sok időt egymás társaságában, három konkrét látogatás alkalmával. A fotók a Francia Riviérán, a La Galloise-ban, Vallaurisban, majd a cannes-i La Californie nevű kúriában, végül Mougins-ban, a Notre Dame de Vie-ben készültek.

A kiállítás kurátora Elena Aparicio, aki korábban tíz évig Picasso szülővárosában, Málagában, a Picasso Múzeumban dolgozott, és aki nemcsak elmagyarázta, hanem afféle pantomimművészként el is játszotta, hogy miről szólnak a fotók.

A király fotósa

Juan Gyenes, vagy eredeti nevén Gyenes János, már 14 évesen a fotózás szerelmese lett, és tizenöt évesen készítette Rippl-Rónai József utolsó fényképét. Londonban és Párizsban élt, pályafutása kalandos volt, és 1940-ben Madridban telepedett le. Stúdiójában olyan világhírű művészek fordultak meg, mint Salvador Dalí, Pablo Picasso, Joan Miró, Herbert von Karajan vagy Charlie Chaplin. Ő készítette az első fényképet az akkor tizennégy éves I. János Károlyról, a későbbi királyról, és így lett az udvar hivatalos fotósa.

A szeme nem öregedett

Gyenes barátsága Picassóval három felvonásból állt: megismerkedés, fotózás, a fotók bemutatása. Ennek köszönhetően készíthette ezeket a fotókat, amelyek hűen tükrözik Picasso egyéniségét. A kurátor szerint Picasso szemei beszédesek voltak, és még 93 éves korában is olyan fiatalosak maradtak, mint hetven évvel azelőtt.

Picasso viszonyát a nőkhöz érdekes elemezni, hiszen a festőóriást megvádolták, hogy a nőket csak eszköznek tekintette. Elena szerint ez nem igaz, és Picasso festményei tökéletesen lekövetik szerelmi életének alakulását.

A kiállítás a Spanyol Nemzetközi Együttműködési és Fejlesztési Ügynökség, a budapesti spanyol nagykövetség és a Cervantes Intézet kooperációjának eredménye, és augusztus 19-ig tekinthető meg a Mai Manó házban.