Az új KRESZ és a közlekedési magatartások

Az új KRESZ bevezetése nem csak az autósok, hanem a gyalogosok és a mikromobilitási eszközök használóinak biztonságát is növelheti, miközben a közlekedési kultúra oktatására is ösztönöz. Az Építési és Közlekedési Minisztérium számos szervezet bevonásával dolgozik a KRESZ megújításán, melynek célja egy gyakorlatias szabályozás létrehozása, ahol a biztonságos közlekedés áll a középpontban.

Sokan az alapvető szabályokat sem ismerik

A KRESZ-szabályok módosításánál kiemelt figyelmet kell fordítani arra, hogy minden közlekedési eszköz használata előtt szükséges legyen a KRESZ-ismeret. Az ALD Automotive | LeasePlan szakértői szerint a mikromobilitási eszközök, mint a kerékpárok és elektromos rollerek használói gyakran nem ismerik a KRESZ alapvető szabályait, és nem is törekednek azok betartására. Emellett fontos lenne a jogi szabályozásban is foglalkozni az eszközhasználók azonosításának kérdésével, mivel előfordul, hogy a rendőrség nem tudja azonosítani a mikromobilitási eszköz használóját egy vitás esetben.

Gyorshajtás és ráfutásos balesetek

A baleseti statisztikák szerint a gyorshajtás és a ráfutásos balesetek száma is nőtt. Az egyre nagyobb teljesítményű autók elterjedése és a sofőrök gyakorlat hiánya a sebességkorlátozások be nem tartásának egyik oka lehet. A követési távolság be nem tartása is gyakori probléma, és a telepített sebességmérők hatása elenyésző, mivel a közlekedők ismerik azokat az útszakaszokat, ahol érdemes lassítaniuk. A KRESZ módosításakor tehát nem csak a szabályok, hanem a büntetési tételek újragondolása is szükséges lehet.

Gyerekkorban kell kezdeni az oktatást

A módosított szabályrendszernek az edukáció megreformálására kellene épülnie. Minden közlekedési résztvevőnek ismernie kellene a KRESZ szabályokat, még akkor is, ha nem válik autóhasználóvá. A kisgyermekkorban kezdődő edukáció segíthet a fiataloknak jobban kiismerni a közlekedési helyzeteket és elkerülni a baleseteket.

Nem mindenki alkalmas a vezetésre

Magyarországon sokan úgy gondolják, hogy a vezetés alanyi jog, de ez nem feltétlenül van így. A járművezetőket három csoportra lehet osztani: a kezdő és bizonytalan sofőrök, akik könnyen hozhatnak rossz döntéseket; azok, akik úgy érzik, hogy haladásuk fontosabb és hajlamosak a büntető fékezésre vagy levillogásra; és a legnagyobb csoport, akik ténylegesen közlekedési eszköznek tekintik az autót.