Metánszivárgások megállítása: Az olajipar felelőssége

A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) szerint a fosszilis iparág metánkibocsátásainak jelentős csökkentése megvalósítható lenne 170 milliárd dollárból, ami az iparág 2023-ban elért bevételének kevesebb mint 5 százalékát teszi ki.

Az IEA rámutatott, hogy az olajiparág által önkéntesen bevallott adatok és a valós kibocsátások között jelentős eltérés van. A bevételeik 5 százalékából javarészt megszüntethetnék a metánszivárgásokat, ezzel hozzájárulva a klímacélok megőrzéséhez. Az emberi eredetű metánkibocsátások harmadáért a fosszilis iparág felelős, de a mérések hiánya és az iparág saját, meglehetősen megengedő becslései miatt nem ismerjük a pontos számokat. Az olaj- és gázipari szereplők saját becslései akár 95 százalékkal is alábecsülhetik a valódi kibocsátásokat.

A metánkibocsátások pontosabb nyomon követését a MethaneSAT és más műholdas programok segíthetik elő, amelyek az űrből képesek lesznek a kibocsátások 80-90 százalékát monitorozni, az adatok pedig nyilvánosak lesznek.

A metán, mint üvegházgáz, erősebb melegítő hatással bír, mint a szén-dioxid, de viszonylag rövid légköri tartózkodási ideje miatt, ha gyorsan csökkentjük a kibocsátásokat, jelentős mértékben hozzájárulhatunk a globális felmelegedés mérsékléséhez. Ha a következő 30 évben legalább 50 százalékkal csökkentjük a metánkibocsátásokat, azzal 0,2 Celsius-fok felmelegedéstől óvhatjuk meg a Földet.

Az iparág számára is előnyös lenne a metánkibocsátás csökkentése, mivel az elszivárgó vagy elfáklyázott metánt értékesíteni is lehetne a piacon. Az IEA szerint a fosszilis iparág metánkibocsátásainak csökkentése nem csak a klímavédelem szempontjából fontos, hanem gazdaságilag is megéri az olajipari vállalatoknak. A globális reklámköltések összértéke 2024-ben várhatóan eléri a 754,4 milliárd dollárt, amely a digitális szegmensben 7,4 százalékos bővülést mutat, és a költések 59,6 százalékát teszi ki, azaz 449,3 milliárd dollárt ér el. A televíziós reklámköltések is növekedni fognak, ismét elérve a 170 milliárd dolláros szintet, ami 2,6 százalékos emelkedést jelent az előző évhez képest. Az olajipar tehát jelentős mértékben hozzájárulhat a globális reklámköltések növekedéséhez is, ha a metánkibocsátás csökkentésére fordított befektetéseiket hatékonyan használják fel.