Az infláció és a fenntarthatóság dilemmája: a fogyasztói magatartás változása

A fogyasztók többsége aggódik az infláció miatt, és jelentős kiadásnövekedést vár az élelmiszerek terén, ugyanakkor a fenntartható termékek iránti igény is növekszik, amelyekért átlagosan 9,7%-kal többet hajlandóak fizetni.

A PwC Voice of the Consumer felméréséből kiderül, hogy a fogyasztók egyharmada (31%) az inflációt tartja az elsődleges kockázatnak országukra nézve, és 62% számít arra, hogy a kiadásai az élelmiszerek miatt fognak leginkább növekedni. Ezzel együtt a fenntartható gazdálkodásból származó termékek iránti kereslet is erősödik, amelyekért a fogyasztók átlagosan 9,7%-kal többet hajlandóak költeni.

A kutatás szerint a fogyasztók 85%-a érzi közvetlenül a klímaváltozás negatív hatásait, és előnyben részesíti a fenntarthatóságot szem előtt tartó termékeket. Azonban az infláció és a makrogazdasági volatilitás miatt nem biztos, hogy ez magasabb tényleges költést eredményez.

A fogyasztók 46%-a fenntartható termékeket vásárol a környezetre gyakorolt hatás mérséklése érdekében, és sokan megfontoltabban vásárolnak, változtatnak étkezési szokásaikon, kevesebbet utaznak vagy elektromos járművet vásárolnak. Mekler Anita, a PwC Magyarország fogyasztói piacokért felelős cégtársa szerint a közép-kelet-európai régió fogyasztói árérzékenyek, és gyakran az ár felülírja az egészségtudatossági és környezeti szempontokat.

A gyártóknak meg kell találniuk az egyensúlyt a megfizethető, de fenntartható termékek kínálata között. A fogyasztók a fenntarthatóságot a gyártási eljárásokon, a környezetbarát csomagoláson és a környezetvédelem elősegítésén keresztül ítélik meg. A jövőben több gyümölcsöt és zöldséget, kevesebb vöröshúst terveznek fogyasztani, de csak 19%-uk veszi figyelembe élelmiszer-választásának környezeti hatásait.

A közösségi média egyre nagyobb szerepet játszik a márkatudatosság és a fogyasztás alakításában. A fogyasztók 46%-a vásárolt már közvetlenül a közösségi médián keresztül, ami 21%-kal magasabb arány a 2019-es adatokhoz képest. A válaszadók 67%-a használja a közösségi médiát új termékek felfedezésére, és 70%-a keresi a cégek értékelését vásárlás előtt.

A fogyasztók közel fele örül annak, ha adatait személyre szabott szolgáltatások és élmények biztosítására használják fel, és a hűségprogramok fontos platformok az ügyféladatok gyűjtésére. A PwC 2024. évi Voice of the Consumer felmérése 259 magyar fogyasztó bevonásával készült.