Szja-bevallás következményei és a NAV új digitális szolgáltatása

Amennyiben valaki késik az szja-bevallással, vagy hibásan nyilatkozik, többféle jogkövetkezménnyel is számolhat. Az adóhatóság minden magyar munkáltatótól jövedelmet szerző személy részére elkészíti a bevallási tervezetet, azonban ha a jövedelem külföldről származik, vagy más forrásból, amiről a NAV nem értesül, akkor a bevallás elkészítése az adózó felelőssége.

Az adózónak, aki nem nyújtja be időben az szja-bevallását, vagy hibásan adja azt le, különböző következményekkel kell számolnia. Ha a bevallási tervezet május 21-én válik véglegessé, és az adózó később veszi észre, hogy nem minden jövedelme szerepel benne, akkor önellenőrzés keretében módosíthatja azt. Az önellenőrzés során az adó alapját és összegét kell helyesbíteni, és amennyiben az adófizetési kötelezettség nő, a pótlólagos fizetést is meg kell tenni. Ha az önellenőrzés az adózó terhére mutat eltérést, akkor önellenőrzési pótlékot kell fizetni, amelynek mértéke a jegybanki alapkamat háromszázhatvanötöd része naponta. Ha az eltérés az adózó javára van, vagy a kifizető hibája miatt van szükség az önellenőrzésre, akkor pótlékot nem kell fizetni.

Azoknak a magánszemélyeknek, akiknek nem készült bevallási tervezetük, és nem tettek eleget az szja-bevallási kötelezettségüknek, késedelmi pótlékot kell fizetniük. Ez a pótlék a késedelmesen befizetett adó után az esedékesség napját követő naptól a megfizetés napjáig terjedő időszakra vonatkozik, mértéke pedig a jegybanki alapkamat 5 százalékponttal növelt mértékének 365-öd része naponta.

Ha a magánszemély önhibáján kívül nem tud eleget tenni az adókötelezettségének, igazolási kérelmet nyújthat be a törvényben előírt határidőn belül. Az igazolási kérelem csak akkor fogadható el, ha az adóbevallást az akadályoztatás megszűnését követő 15 napon belül nyújtják be, és a kérelmet is ezzel egy időben terjesztik elő. Ha az adóhatóság elfogadja az igazolási kérelmet, a magánszemély mentesül a mulasztási bírság alól, amelynek mértéke 200 ezer forint lehet.

A NAV új digitális szolgáltatásaként május 9-től elektronikusan is lekérhető az igazolás az adóazonosító jelről a NAV Ügyfélportálon (ÜPO). Ez a szolgáltatás különösen hasznos lehet azok számára, akiknek az adókártyája megrongálódik, elvész, vagy névváltozás miatt új kártyára van szükségük. Az igazolás mint közokirat egyes ügyekben, például hitelfelvételnél, hatósági bizonyítványként helyettesítheti az új adókártyát, amíg az meg nem érkezik. Az igazolás elektronikusan hitelesített pdf-formátumban töltődik le, időbeli korlátok nélkül használható, és többször is lekérhető. Az igazolást mindenki csak saját profiljából, önmagának töltheti le, képviselő ebben nem működhet közre, és senki nem kérhet ilyet képviseltjei nevében sem.