A Renault 5 E-Tech elektromos autó árazása

A Renault bemutatta a 70-es és 80-as évek ikonikus modelljének modern elektromos változatát, a Renault 5 E-Tech-et, melynek értékesítése május 31-én kezdődik Európában.

A Renault 5 E-Tech, amely a 70-es és 80-as évek népszerű 5-ös modelljének újraértelmezése, idén év elején került bemutatásra. Az elektromos kisautó első körben a magasabb felszereltségű Techno és Iconic Five verziókban lesz elérhető, melyek 52 kWh kapacitású akkumulátorral és 150 lóerős motorral rendelkeznek, a nyitóár pedig 32 900 euró (12,7 millió forint) lesz.

Az olcsóbb, 40 kWh-s alapmodell, amely 95, illetve 122 lóerős kivitelekben lesz kapható, csak a következő évben jelenik meg a piacon, 24 900 eurós (9,6 millió forint) kezdőárral.

A Renault 5 E-Tech méretei 3,92 méter hosszúságú, 1,77 méter szélességű, 1,5 méter magasságú, és 2,54 méteres tengelytávolságú, valamint 325 literes csomagteret kínál. A jármű hatótávja 300-400 kilométer között mozog.

A mezőgazdasági gépek elektromosítása is egyre inkább teret nyer, amit a Seederal nevű francia start-up cég is igyekszik előmozdítani. A vállalat egy innovatív elektromos traktor prototípusát fejlesztette ki, amely állítólag 160 lóerős és nyolc-tizenkét órás üzemidővel rendelkezik, az akkumulátor feltöltése pedig mindössze két órát vesz igénybe. A Seederal nemrég 7,1 millió eurót gyűjtött be egy finanszírozási körben, további 3,7 millió eurót pedig a "France 2030" díjból. A prototípus jelenleg még egy JCB Fastrac alvázán alapul, de a következő modell teljesen új külsőt kap és a teljesen elektromos architektúrát fogja bemutatni. Az elektromos traktorok piaca még kicsi, de a technológiai innováció és a környezetvédelem iránt erősödő lobbi hatására várhatóan növekedni fog a kínálat és a változások.

A jövőbeli gazdasági és társadalmi berendezkedések kapcsán Thomas Piketty francia közgazdász a HVG-nek adott interjúban a szocializmusban látja a jövőt. Piketty szerint a szocializmus képviseleti, demokratikus formája lehet a kívánatos berendezkedés, amely a skandináv országokra jellemző, jóléti kapitalizmussal azonosított szociáldemokráciánál is további előrelépést jelenthet. A kutató új könyvében, "Az egyenlőség rövid története" című művében a társadalmi osztályok közötti egyenlőtlenségek szociális, történeti és gazdasági okait elemzi. Piketty kritikája a szabadkereskedelmet is érinti, amely szerinte eddig extrém vagyonosodással, szociális dömpinggel és környezetkárosítással járt, és amennyiben a baloldal nem lép fel ezen a területen, a nacionalisták fogják megragadni az alkalmat, növelve ezzel népszerűségüket.