Európa legnagyobb gazdaságának kilátásai

Németországban májusban javultak az exportorientált ágazatok üzleti várakozásai, az ifo exportvárakozás-indexe enyhe emelkedést mutatott.

A német gazdaság jövője kevésbé tűnik borúsnak, mint korábban. Az ifo intézet adatai szerint májusban a német exportorientált ágazatokban javult az üzleti hangulat, az ifo exportvárakozás-indexe 0,3 pontra emelkedett az áprilisi mínusz 1,5 pontról. Klaus Wohlrabe, az ifo felmérések vezetője szerint a pozitív és negatív várakozások nagyjából kiegyenlítik egymást, de az exportgazdaság még nem mutat jelentős lendületet.

Az ágazati bontásban az italgyártók, a bútoripar, valamint az üveg- és kerámiagyártás jelentős exportnövekedésre számítanak. Ezzel szemben az adatfeldolgozó berendezések gyártói pesszimistábbak lettek, és lefelé korrigálták a kilátásokat. A gépiparban és az autóiparban kevés a mozgás, míg a textil- és ruhaipar, a nyomdák és a fémipar export visszaesésére számít.

A német áruexport 1,1 százalékkal nőtt január és március között az előző negyedévhez képest, amit elsősorban az Egyesült Államok iránti erősödő keresletnek köszönhetnek. Ez a növekedés segítette a bruttó hazai termék (GDP) 0,2 százalékos növekedését az első negyedévben, megakadályozva ezzel a technikai recesszió kialakulását. Az előző negyedévben a GDP 0,5 százalékkal csökkent.

A Német Ipari és Kereskedelmi Kamara (DIHK) szerint azonban 2024-ben a német export stagnálására lehet számítani. A kínai piac nehezebben megközelíthető a német exportőrök számára, mivel Kína magasabb szintre lépett az értékláncban és egyre több összetett árut állít elő magának, amelyeket korábban Németországból importáltak. Vincent Stamer, a Commerzbank közgazdásza szerint ez a trend jelentős kihívást jelent a német export számára.

Ezzel párhuzamosan, a kínai elektromosautó-gyártók nemzetközi szinten egyre nagyobb teret hódítanak, bár a hazai piacon egyeseknél nem mennek ilyen jól a dolgok. Az Aiways például bejelentette, hogy megszünteti tevékenységét Kínában, és teljes mértékben az európai piacra koncentrál. Németországban azonban, ahol az Aiways európai központja található, a vállalat 2024 áprilisában mindössze két autót adott el, és 2022-ben Európa-szerte 1237 járművet értékesített, ami csak kismértékű növekedést jelent az előző évhez képest. Az Aiways továbbra is Kínában fogja gyártani az autóit, majd Európába exportálja azokat, de a gyártás 2023 első felében pénzügyi problémák miatt leállt, és nem világos, hogy a gyártás újraindult-e vagy sem. Ha az EU által a kínai e-autókra tervezett büntetővámok hatályba lépnének, az valószínűleg végleg véget vetne az Aiways üzletének Európában.