A plug-in hibridek valós üzemanyag-fogyasztása jelentősen meghaladja a tesztekben szereplő adatokat

A legnépszerűbb plug-in hibrid autók tulajdonosai évente akár 500 fonttal (225 ezer forinttal) többet költhetnek üzemanyagra, mint amit a gyártók állítanak, mivel ritkábban töltik fel járműveiket, mint azt a tesztek alapján várnánk – derül ki a Guardian által közölt információkból.

A plug-in hibrid elektromos járművek (PHEV) laboratóriumi tesztjei szerint évente 560 fontba (252 ezer forintba) kerülne az üzemanyag egy átlagosan használt konnektoros hibrid autónak, azonban a valóságban ez a költség majdnem kétszerese, évi 1059 font (478 ezer forint) – állapította meg az Energy and Climate Intelligence Unit (ECIU) elemzése.

Angliában az autóval megtett utak 94 százaléka 25 mérföld (40 kilométer) alatti lenne, így elméletben a plug-in hibridek akkumulátorait szinte minden esetben lehetne használni. A gyakorlatban azonban a tulajdonosok gyakran nem töltik fel az akkumulátorokat, és inkább a környezetszennyező belső égésű motorokat részesítik előnyben.

Az Európai Bizottság márciusban közzétett felmérése is megerősíti ezt a tendenciát, amely szerint a 2021-ben először nyilvántartásba vett PHEV-ek valós körülmények között mért szén-dioxid-kibocsátása átlagosan 3,5-szer magasabb volt, mint a laboratóriumi tesztek során. Ennek oka, hogy a tulajdonosok nem töltik fel az akkumulátorokat, és nem elektromos meghajtással vezetik az autókat.

Az ECIU adatai szerint a plug-in hibridek még mindig jelentős üzemanyag-megtakarítást tesznek lehetővé a hagyományos benzinüzemű autókhoz képest. A benzinüzemű autók üzemanyagköltsége évi 1652 fontba (745 ezer forintba) kerülne, ami 56 százalékkal magasabb, mint a PHEV-ek esetében. Egy elektromos autó üzemeltetése még ennél is gazdaságosabb, hiszen az elektromos autók tulajdonosai átlagosan csak 388 fontot (175 ezer forintot) fizetnek évente a töltésért, feltéve, hogy otthon is megtehetik. A nyilvános töltőpontokat használók esetében a költségek ennél magasabbak lennének.

Az EU-s pénzek újraosztása és a kohéziós forrásokból érkező támogatások is befolyásolhatják a zöld gazdaságra való áttéréshez kapcsolódó fejlesztéseket. Idén nyáron újra indul a 2021-2027-es EU költségvetéshez kapcsolódó pályázati idény, amelynek keretében többek között energetikai fejlesztések támogatására is számíthatunk. A Niveus Consulting Group szerint a vállalkozások számára releváns négy nagy program keretének 23,2 százalékára pályázhatnak a vállalkozások, amelynek kétharmada vissza nem térintendő támogatás, összesen 776,5 milliárd forint értékben. A főbb várható támogatási területek között szerepel az energiahatékonysági fejlesztések (154,2 milliárd forint) és a speciális célterületeket lefedő energetikai fejlesztések (105,1 milliárd forint), amelyek hozzájárulhatnak a PHEV-ek hatékonyabb használatához és az elektromos autók elterjedéséhez.

Az Orbán-kormány 2023 év végi, úgynevezett igazságügyi reformjának Bizottsági elfogadásával jelentős, 10,4 milliárd eurónyi pénzügyi eszközt szabadítottak fel Magyarország számára. A gazdasági szereplők számára rendelkezésre álló források egy részét már korábban lekötötte a kormányzat, mivel ezen programok támogatási költségeit megelőlegezte a központi költségvetés. A cégek szempontjából releváns négy nagy program teljes keretének 23,2 százalékára pályázhatnak a vállalkozások, az igényelhető források kétharmada vissza nem térintendő támogatás, mintegy 776,5 milliárd forint értékben. A fejlesztési források több mint felét a kormányzat a kiemelt eljárásrendű pályázatok keretei között tervezi felhasználni.