Otthon, édes otthon - Honda NX500 teszt

Van, amikor az ember azonnal tudja, hogy hazaérkezett. Te sem tudod megmondani, miért van ez: amikor beülsz egy autóba, vagy felülsz egy motorra és érzed, hogy itt lenni jó.

Pedig a Honda NX100 nem különösebben izgalmas motor, ezt be kell látnunk. Két hengeres, 471 köbcentis vízhűtéses motorja nagyjából ugyanaz, mint ami a CB500X vázában van, 47 lóerejével nem váltjuk meg a világot. Kicsit változtattak a motorvezérlő egységen, ettől némileg rugalmasabb lett, de sokkal többet nem reszeltek rajta.

Amikor felülsz rá és beindítod, meglepően kellemes hangon dörmög, és azonnal tudod, hogy a helyeden vagy. Kényelmesen ülsz 180 centi körüli magassággal, a derekad egyenes, a talpad a földig ér. Annak ellenére, hogy a manapság divatos kalandmotor kategóriát képviseli, nem hízott el, sőt, 196 kilóval még így is sokan túlsúlyosnak tartják, pedig valójában nem az. Jó geometriának köszönhetően álló helyzetben is könnyen tologatható előre-hátra, vezetéstechnikai órák nélkül is könnyen fordul vele az úton.

Alapfelszereltségében Showa-lengéscsillapítók találhatók, amik egyszerűnek tűnnek, de a gyári szöveg szerint a két teleszkóp feladatait megosztották: az egyik a rugózásért, a másik a csillapításért felel, ami jóval közvetlenebb visszajelzést ad az útról.

A CB500X-hez képest nagy újdonság a színes TFT-kijelző, ami egy roppant hasznos funkciót is kapott. Itt is lehet lépkedni a nem feltétlenül egyértelmű menüben, ahol nézegethetjük a fogyasztást, a megtett utat és a többi ilyesmit. Rendkívül praktikus, hogy egy okostelefonos alkalmazással összekötve egy egyszerű GPS-t is meg tud jeleníteni, nyilakkal mutatva, hogy hol, mikor és merre kell bekanyarodnunk. Az NX fogyasztása körülbelül 3,5 liter, ami autópályatempónál és városi araszolásnál is megfigyelhető. Autópályán a 47-48 lóerő ellenére is gond nélkül tud menni huzamosabb ideig 130 km/h sebességgel, és még előzésre is marad rugalmasság. Az igazi formáját országúti tempónál mutatja meg, a kéthengeres kellemesen virgonc karakterű.

Aki kinőtt abból, hogy túrázni kizárólag 1200 köbcenti feletti motorokkal lehet, az NX500-zal még nagyobb távokat is bevállalhat, a motor nem fog belefáradni. Városban is kifejezetten könnyű használni, sok hibát megbocsájt, és 2,8 millió forintért egy ilyen sokoldalú motor már ajándék.