Az ellentmondásos amerikai költő, Ezra Pound

Ezra Pound, az amerikai költészet egyik legnagyobb alakja, aki a XX. század elején vagy annak végén született költőkre óriási hatást gyakorolt, a második világháború idején azonban antiszemita és fasiszta nézeteket vallott, és náci propagandát folytatott.

Ernest Hemingway 1932-ben így méltatta Poundot: "Az a költő, aki ebben a században vagy az előző század utolsó tíz évében született, és őszintén azt mondja, hogy nem volt rá hatással Ezra Pound munkássága, vagy nem tanult sokat tőle, inkább sajnálatot érdemel, mint megrovást." Poundot kortársai és az utókor is minden idők egyik legtehetségesebb amerikai költőjének tartják, művészetét az angolszász világban nagyra értékelik, hasonlatosan Ady Endré művészetének magyarországi elismertségéhez.

Pound azonban nem csak költőként hagyott mély nyomot, hanem politikai nézeteivel is. Antiszemita és fasisztaszimpatizáns volt, rádiós propagandaműsorokat vett fel az olasz fasiszták és a náci Németország számára, amelyekben dicsérte az olaszországi holokausztot és a nácik ellen harcoló amerikai katonákat megadásra szólította fel.

1945-ben az amerikai csapatok kezére került, és egy Pisa melletti hadifogolytáborban 1,8×1,8 méteres ketrecbe zárták, ahol három hetet töltött, majd éhségsztrájkba kezdett. Kiengedése után az Egyesült Államokba szállították, ahol hazaárulással vádolták meg, de a pszichiáterek beszámíthatatlannak nyilvánították, így a Washington melletti Szent Erzsébet Kórház zárt osztályára került, ahol tizenkét évet töltött.

Pound élete során több jelentős irodalmi mű szerkesztésében is részt vett, például T. S. Eliot Átokföldje/A puszta ország című versének véglegesítésében és James Joyce Ulysses című regényének kiadásában, amelyek az angol nyelvű irodalom kiemelkedő alkotásai közé tartoznak.

Azonban a költő politikai tevékenysége és antiszemita nézetei miatt megítélése máig ellentmondásos. 1949-ben például nagy felháborodást váltott ki, amikor megkapta a Bollingen irodalmi díjat. Pound esete felveti a kérdést, hogy lehetséges-e elválasztani egy alkotó politikai tevékenységét az irodalmi munkásságától, és hogy ez mennyiben befolyásolja műveinek élvezetét.