Csajághy Antal különleges reklámstratégiája

A magyar reklámtörténet egyik érdekes epizódját tárta fel a Magyar Órások Munkái Facebook-oldal, amely bemutatta a kaposvári ékszerész, órás és látszerész, Csajághy Antal száz évvel ezelőtti, figyelemfelkeltő hirdetéseit.

A 19. század végén, 1900-ban nyitotta meg üzletét Csajághy Antal Kaposváron, aki egy nemesi család leszármazottjaként vált ismertté vállalkozóként. Üzlete hamarosan a város egyik legjövedelmezőbbjévé vált, ami abból is látszik, hogy ő fizette a legtöbb adót az ékszerészek között.

Csajághy Antal hirdetései gyakran jelentek meg a helyi lapokban, és bár ma már furcsának tűnhetnek, akkoriban hatékonyak voltak az ügyfelek megnyerésében. Egyik hirdetésében például arra utalt, hogy a borospincékben tárolt musttól nem kell tartani, mivel az ő általa kínált arany- és egyéb ajándéktárgyak szerencsét hoznak, nem halált.

A reklámok között szerepelt Haverda Mariska neve is, aki egy gazdag szabadkai úrikisasszony volt, és a hírek szerint anyja meggyilkolására bírta az egyik udvarlóját. Csajághy azt állította, hogy Mariska "rövid szabadságideje" alatt Kaposváron járt, csak azért, hogy megnézze az ő kirakatait.

A Halley-üstökös megjelenését is felhasználta a reklámjaiban, amelyek szerint az üstökös elhaladása sem keltett akkora feltűnést, mint az ő kirakatai. Ez a megközelítés is jól mutatja, hogy Csajághy milyen kreatív módszerekkel igyekezett felhívni a figyelmet üzletére.