Az iváncsai akkugyár leállásáról és a jövő technológiájáról

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szerint az elektromos autózásban tapasztalható átmeneti lassulás ellenére ez a jövő technológiája, és az ilyen "huplik" előfordulhatnak.

Az SK Innovation koreai vállalat által közel 700 milliárd forintból épített iváncsai akkumulátorgyár termelésbe kezdése után, az európai autóipar válsága következtében jelentősen csökkentek a megrendelések, ami miatt a cég kénytelen volt körülbelül 600 dolgozótól megválni és leállítani a gyártást. A munkavállalók egy része a bejelentés után fekáliával kente össze a gyár mosdóit.

A miniszter egy budapesti sajtóeseményen elmondta, hogy az Európai Unióban a penetráció alacsonyabb, mint például Kínában, ahol nem tapasztalhatók hasonló hullámok. Nagy Márton szerint a huplik elkerülése érdekében európai megoldásra lenne szükség, mivel az EU tagállamai között jelentős eltérések vannak, például Franciaországban erős infrastrukturális fejlesztések folynak, míg Németország le van maradva. A miniszter hozzátette, hogy a belső égésű motorok kivezetéséről szóló uniós döntés betartása is fontos lenne, és a magyar soros elnökség ebben is megoldást keres majd júliustól.

A sajtóeseményen felmerült a reptér visszavásárlásának kérdése is, amire Nagy Márton válaszolt, hogy a tárgyalások a hitelezőkkel jól haladnak, és a napokban fogják befejezni, bár a tranzakció lezárulásának pontos dátumát nem árulta el. Megjegyezte, hogy a nyaralását már a magyar állam tulajdonában lévő reptérrel szeretné kezdeni.

Magyarország jelenleg az akkumulátoripar egyik nagyhatalmává válik, ami összhangban áll az Orbán-kormány geopolitikai és világgazdasági stratégiájával. Ennek ellenére néhányan attól tartanak, hogy ez csak újabb kényszerpályára tereli a magyar gazdaságot. A témában háromrészes cikksorozatban vizsgáltuk meg a gazdasági érveket és ellenérveket.