Eddig és ne tovább az árakkal: beintettek a légitársaságoknak

Nehéz helyzetbe kerültek a repülős cégek, minden áron nem akarunk már utazgatni.

A Covid óta tartó tömegturizmus kezd lassan lecsengeni, ami visszaesést jelent a magasabb költségekkel és korlátozott repülőgép-kínálattal küzdő légitársaságok számára. Az iparág vezetői, befektetők és elemzők szerint az "utazás minden áron" trend lassan kinőni látszik magát, mivel az ügyfelek egyre érzékenyebbek az árakra, és több ország is a megélhetési költségekkel küszködik.

Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója ebben a hónapban jelezte, hogy a jegyárak a vártnál kevésbé fognak nőni, ami már most az európai légitársaságok részvényeinek csökkenését eredményezte. O’Leary szerint meglepő, hogy az árazás nem lett erősebb, és egyelőre nem világos, hogy ez a fogyasztói kedv vagy az Európa-szerte uralkodó recessziós hangulatnak tudható-e be.

A ForwardKeys utazási kutatócsoport adatai alapján az idei év első hónapjaiban az egész blokkban stagnáltak a viteldíjak 2023-hoz képest. Az ázsiai-csendes-óceáni térségben a repülőjegyárak mintegy 16 százalékkal estek vissza a január-áprilisi időszakban az előző év azonos szakaszához képest.

A Singapore Airlines a múlt héten rekord éves nyereségről számolt be, de a nettó bevétel növekedése az elmúlt három negyedévben összességében csökkent. Az irányadó ázsiai légitársaság közölte, hogy az utashozamok további mérséklődésére számít, mivel a légitársaságok bővítik a kapacitásokat.

A Kínából érkező járatok forgalma az elmúlt évek során sem állt helyre. A járvány előtti szint 70 százaléka körül mozog még mindig, de ez az USA-Kína vonalon még ennél is alacsonyabb, 16,5 százalékra tehető a járatok száma. Az Ausztráliai Flight Centre Travel Group szerint az első negyedévben 12,8%-kal csökkentek az árak.

A fogyasztók még mindig érdeklődnek az utazás iránt, de Európában nagyobb árérzékenység figyelhető meg, és az olcsóbb úti célok népszerűsége növekszik. Az amerikai turisták kiadásai viszont továbbra is erősnek mutatkoznak, különösen a prémium utazások terén. A Mastercard Economics Institute szerint rekordszámú amerikai utazott külföldre 2024 első negyedévében. A Bank of America adatai alapján bár csökkenés figyelhető meg, de még mindig magasabb kiadások tapasztalhatók 2019-hez képest.

Forrás: Reuters