SpaceX hajtómű robbanás teszt közben

A SpaceX egyik texasi tesztállomásán kigyulladt a Raptor 2 nevű hajtómű, amikor a legújabb teszt nem úgy sikerült, ahogy azt tervezték. A baleset videóra is került, és a vállalat a jövőbeni Starship indításokhoz használná ezt a hajtóművet.

A Gizmodo jelentése szerint a tűz május 23-án csaptott fel, amikor a SpaceX mérnökei a Raptor 2 hajtóművet tesztelték. A NASASpaceflight beszámolója alapján a hajtóműben egy anomália lépett fel, ami szivárgást okozott, és ez vezetett a második hajtómű berobbanásához. Az IGN szemléje szerint a hajtómű folyékony oxigént és metánt használ gyorsítóként, tehát a hivatalos magyarázat, miszerint kiszivárgó gőzök okozták a nem várt robbanást, még akár meg is állhatja a helyét.

A hajtómű a tűz keletkezése előtt leállt, és a balesetről készült videó is nyilvánosságra került a Twitteren. A SpaceX a Raptor hajtóműveket a Starship rakéta indításához használja, amely a vállalat jelenlegi legerősebb rakétája, és amelynek tolóerejét az indítórakéta és az első fokozat számára biztosítják. A hajtóművek üzemanyaga folyékony metán és oxigén, és a tervek szerint a Holdra és a Marsra is képesek lesznek eljuttatni a rakétát.

A jelentések szerint a robbanást az okozhatta, hogy a két üzemanyag a szivárgás következtében összekeveredett. A SpaceX következő Starship indítása június 5-én várható, amely során a leváló indítórakéta landolását fogják gyakorolni. A mostani baleset nem befolyásolja az indítás dátumát, mivel a Raptor 2-es hajtóművet még csak tesztelik, és nem használják fel a repüléshez. A Csillaghajó eddigi repülései között voltak sikeresek is, de több kudarc is kötődik hozzá. A negyedik próbakörre készülő Starship előző tesztrepülése során ugyan elért az űrbe, de visszafelé elégett az atmoszférában.

Az űrtechnológia és az űrturizmus terén más vállalatok is jelentős lépéseket tettek. A Blue Origin, Jeff Bezos cégének NS-25-ös küldetése helyi idő szerint május 26-án, délelőtt indult Texasból, ez volt a cég első emberes missziója 2022 óta. A fedélzeten hatan tartózkodtak, köztük Ed Dwight, az amerikai légierő nyugalmazott kapitánya, aki 90 évesen a legidősebb ember lett, aki elért a világűr pereméhez. A korábbi csúcstartó William Shatner színész volt, aki 2021-ben jutott el az űr határáig egy másik Blue Origin-járaton. A Föld körüli pályán utazás korrekordját John Glenn tartja, aki 1998-ban, 77 évesen tartózkodott a Discovery fedélzetén.

Dwightot 1961-ben John F. Kennedy elnök választotta ki kiképzésre, hogy potenciálisan az első fekete űrhajós legyen, de végül nem került be a NASA alakulatába. A korábbi űrhajósjelölt 1966-tól vállalkozóként dolgozott, majd a szobrászat felé fordult, élete során több emlékművet is készített jelentős afroamerikai személyekről. Dwight mostani útját a Space for Humanity nonprofit szervezet szponzorálta, és a Blue Origin a mintegy 100 kilométer magasan lévő Kármán-vonalon túlra viszi utasait, ezt a régiót gyakran nevezik a világűr határának. Az utóbbi években az űrturizmus egyre jelentősebbé vált, a Blue Origin mellett többek között a SpaceX és a Virgin Galactic is komoly eredményeket ért el a szektorban.