Magyarországi politikai Facebook-hirdetések: Rekordösszegek a kampányban

A magyarországi politikai Facebook-hirdetések költései az egekbe szöktek, a Megafon és a Fidesz kiadásai pedig olyan magasak, hogy sok uniós ország összes politikai hirdetőjének költéseit is meghaladják. A magyar kiadásokat csak a nyolcszor népesebb Németország költései előzik meg.

A Lakmusz elemzése szerint a magyarországi politikai hirdetések költései kiugróan magasak Európában. Az április 14. és május 13. közötti időszakban a Meta hirdetéstárából lekért adatok alapján Magyarországon közel 770 millió forintnak megfelelő 1,96 millió eurót költöttek el politikai hirdetésekre. Ezzel az összeggel az EU 27 tagállama közül Németország után Magyarország költött a második legtöbbet a "társadalmi kérdésekről, politikáról vagy választásokról" szóló hirdetésekre.

A magyarországi hirdetési költések jelentős részét a kormánypárti Megafon központ és a Fidesz adja. A Fidesz a vizsgált időszakban több pénzért hirdetett, mint 16 uniós tagállamban az összes politikai hirdető együttvéve, míg a Megafon költései két további ország összesített kiadásait is meghaladták.

A Fidesz a párt központi oldalán kívül Szentkirályi Alexandra és Orbán Viktor oldalainak tartalmait hirdette a legnagyobb összegből. A Megafon hat influenszere, Ibolya Csenge, Bohár Dániel, Szarvas Szilveszter, Apáti Bence, Krondy Tamás és Deák Dániel is felkerült a legtöbbet költő magyar Facebook-oldalak listájára. Emellett a közmédia oldala, a hirado.hu is jelentős összegeket fordított Facebook-hirdetésekre.

A választási kampány intenzitását jelzi, hogy a most vizsgált 30 napos időszakban majdnem annyi pénzt költöttek Magyarországon politikai hirdetésekre, mint az azt megelőző 90 napban. Ez a tendencia az uniós országok többségében nem figyelhető meg, ott az intervallum csökkentésével a költések is csökkentek.